Följ oss

onsdag 14 juli 2010

PÅ RESANDE FOT - DEL 2

Ja, nu har jag packat. Tyvärr för inte Zornitsa Big Bag-väskor (än...), och jag har ingen gaffeltruck, så jag har packat i lite mindre skala.

Utmaningen till mig själv har varit att få ner det till minsta möjliga. Idag blir det inga revolutionerande nyheter i Tips och trix, men hoppas ändå ni har glädje av inlägget.


Jag förberedde genom att skära till sidor till mitt blivande sommaralbum. Jag vill ha det i storleken 6" x 12". Dels för att det är lite smidigare att jobba med där man inte har så mycket plats och dels för att jag tycker det är ett skojigt format att jobba med. Det finns färdiga album man kan stoppa in sidorna i sedan, men jag tänkte sätta ihop dem med min Bind-it-All sedan. Därför har jag gjort mig en liten mall så jag inte råkar sätta något jag inte vill ha hål i nära kanten. I förra årets semesteralbum hade jag olika färger på sidorna i albumet. I år har jag valt att ha alla sidor ljusgrå.


Ja, vad behöver man? Foton, förstås. I olika storlekar. Eller stämplade motiv om man ska göra kort. Jag har packat foton från tidigare utflykter. Tack favoritsyster för de fina fotona ovan!!! (Jag jagade en stackars fjäril länge utan att få en bra bild. Den vägrade fälla ut vingarna.)


Jag kan också få en idé till en layout medan jag är ute och förbereda den redan innan jag har framkallat fotot.


Vad behövs mer? Diverse papper till bakgrunder och fotomattor. Här är det bra om man bestämmer sig för en färgskala och håller sig till den. Jag ville ha ljusa somriga färger. Välj också gärna papper som man kan använda till flera saker. Klippa ur motiv ur t ex. (Se den lilla infällda bilden ovan.)


Ska du göra kort så glöm inte kuvert och kortstommar.


Verktyg: Ta med det du använder mest! Här har jag glömt att fota skärmattan. Den stora får vara hemma. Jag tar bara med den lilla i A4-storlek. Eftersom jag har skurit till albumsidorna i förväg så lämnar jag skärmaskinen hemma och nöjer mig med linjal, sax och kniv. Här är det också bra att välja saker som kan användas till flera saker. Med stämpeldynorna kan man både färglägga, stämpla samt distressa/sota kanterna. Klister och tejp, pennor att skriva med, stylo/embossingverktyg att biga med. De här miniverktygen har jag inte själv, men jag har provat dem och de är bra. Tar nästan ingen plats alls.


Någonting att färglägga med kan vara bra att ha. Det finns fina färdiga
väskor
att ha Promarkerpennorna i. I den lilla asken har jag droppat Distressrefill.

Bokstäver och annat utstansat i små kuvert eller zippåsar. Lite band i matchande färger. Uppstämplade motiv. Kom ihåg - man kan alltid dekorera mer när man kommer hem! Spara biljetter och broschyrer, snäckor och små stenar... Jag plockade två små snäckor i helgen men tyvärr gick de sönder.


Jag har också stoppat ner några "bra att ha"-stämplar med somriga motiv.


En bok med färdiga skisser kan vara bra att ha med sig. I fall man skulle få idétorka.

Så här blev det. Plus gula nescessären med pennorna. Den stora mappen kommer från Scrapparazzi, men jag hittar den inte i webbshoppen. Den mindre mappen/lådan har det varit strumpor eller kalsonger i och sånt finns inte på Scrapparazzi. Däremot såg jag en fin nescessär i webbshoppen. (Undrar hur bred/djup den är?)


Nu kan man fundera på det där lilla extra. Har man plats för favoritpearlmakern? Lite brads och knappar i en zippåse tar ju inte så mycket plats... Nä, nu måste jag sluta annars behöver jag en Big Bag.




Sist men inte minst. Anteckningsblocket! Det får alltid följa med. För har man inte tid/plats för något annat så kan man alltid skissa på och skriva ner sina idéer.




Nu kan jag ge mig ut och fortsätta på mitt semesteralbum. Ha det bra!


DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar