Följ oss

onsdag 28 juli 2010

SOMMARALBUM OCH MOBILHÅLLARE

Tidigare skrev jag om Sommaralbumet (se På resande fot del 1 och 2) att jag valt grå cardstock till alla innersidorna, men till Pommern-sidan hade jag inget bakgrundspapper som dög. Därför sprejade jag den grå cardstocken med blå Glimmer Mist. Det blir aldrig jämnt när jag sprejar, men jag tyckte att det passade bra med lite stänk och rännilar till en sida om ett fartyg.


Jag klippte ut namnet och fäste på en bit vit wellpapp som jag först distressade med lite blått.

På museifartyget Pommern, på Åland, hade de en tavla med signalflaggor och vad deras betydelse. Den här tyckte jag passade bra till LO’n. Jag tog en bit blå cardstock och skar till den lite rektangulärt och sedan skar jag till en lång smal vit remsa, delade den på två och lade i kryss över. Sist klippte jag till hörnen. Jag hittade inget snöre utan tog några trådar från ett grovt linnetyg och tvinnade ihop som lina (eller vad det nu heter på seglarspråk).



NÅGON SOM GISSADE RÄTT?

Det är ju en mobiltelefonhållare. Så att man kan titta på film i mobilen! Jag ska inte ta åt mig äran av själva uppfinningen, den är Mannen som har tagit fram konstruktionen, men jag har sedan stått för produktutvecklingen…






Obs! Färga in/distressa kanterna allteftersom om du inte vill ha dem pappgrå!


Så här gjorde jag:



  • Ta en tom toalettrullehylsa, vik till och klipp som bilden ovan. Prova med mobilen så att vinkeln blir som du vill ha den. Kan vara bra att ha lite reservrör till hands.

  • Jag gjorde som så att jag klädde den yttre, bakre halvan först. Jag skar till ett papper som var lika högt som röret och och lite bredare än halva rörets omkrets. (Jag skriver inga exakta mått eftersom alla rör inte är lika stora.)

  • Jag fäste mitten på papperet mitt bak på rullen först och sedan framåt. Det ska sticka ut lika mycket på varje sida om öppningen.

  • Jag klippte bort det som stack ut på varje sida om öppningen. Klipp fint och spara bitarna!

  • Jag tog ett lika stort papper och satte fast på insidan, baktill. Även här får man klippa bort det som sticker ut över öppningen. Den lilla insidan framtill lät jag vara naturell.

  • De små bitarna som jag klippte bort passade bra till framsidan. Jag fäste först den ena med den breda sidan lite vid sidan om mittlinjen fram och lät den sedan gå bakåt så långt den räckte. Prova först utan klister/tejp så att de hamnar på rätt sida och åt rätt håll. Den andra biten fäste jag likadant, lite omlott med den första.
  • Dekorera.

That’s it!

Skicka gärna en liten bild på hur det blev om ni provar. Ha det bra!


DT Cornelia/Sorken

2 kommentarer:

  1. Urfiffigt!

    Ska ni inte ta och söka patent på en gång så ingen snor idén?

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Aaaaah, määäh, det borde jag ju fattat! Himla fiffigt!
    Kramar!

    SvaraRadera