Följ oss

tisdag 14 december 2010

Julstrutar

Ibland suger livet mer än det duger och då kan man alltid muntra upp sig med lite pyssel. Lite pyssel är alltid bra för själen. Jag har gjort småstrutar att hänga i granen. Hinner man inte nu före jul så kan man kanske göra några i mellandagarna.

Mina strutar är ca 10 - 11 cm höga. Till en strut behöver man en kvarts cirkel. I det här fallet en cirkel på ca 22 cm i diameter. Lättaste sättet är att rita och eller skära ut en cirkel, vika den två gången och sedan klippa längs vecken. Då får man fyra "kvartar". Jag skar ut med en Circle Cutter, men man kan också rita av ett fat och klippa ut.



Längst ned på Pingvinstruten sitter det en ministrut gjort av ett litet litet tårtpapper. Principen är densamma oavsett storlek på struten. Om jag inte ljuger så blir struten ungefär lika hög som radien på cirkeln.


När jag gjorde den här struten (med noter och ängel) så tänkte jag på julmusik. Det är trevligt med något gott i strutarna, men använd gärna cellofanpåsar eller något snyggare än vad jag har här. Papperet heter Gammeldags Jul/Julnoter. Lite vinröda halvpärlor på julmusikstruten och på pingvinens mössa.

Den tredje struten har jag dekorerat med blommor. Ni kanske har sett att jag har använt samma dubbelsidiga papper till första och tredje struten. Här passar det bra med dubbelsidiga papper, dels blir de vackra inuti och dels så blir det mera variation på strutarna, samtidigt som de passar bra ihop.


Här ser ni alla tre strutarna igen, i annan belysning. Stansplattorna/diesen jag har använt är Cuttlebugs två noter , här är den andra , snöflingor (sitter på pingvinstruten) samt pingvinen från Bosskut.




I was feeling a bit down and cheered myself up by making little cones to hang in the chrismas tree. Crafting is always good for the soul. These cones are about 10-11 cm tall. Each cone are made from a quarter of a cirkle. The circle I used was about 22 cm in diameter.



I used a Circle Cutter, but you could just trace around a plate and cut out. Fold the circle twice and cut along the folded lines. Doublesided papers are good for making these cones - you get a nice inside and you get variation to the cones but they still match.



Hoppas ni njuter av julen och inte stressar för mycket!


DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar