Följ oss

onsdag 12 januari 2011

Tips och trix: bandförvaring

Jag fortsätter på DT Charlottas förvaringstråd och tar upp lite funderingar kring förvaring av band. Band är fint att ha både på kort och layouter. Ute på nätet bl a via det fina forumet Svensk Scrapbooking så kan man hitta många bra tips på bandförvaring.

Det finns en del saker att tänka på när det gäller förvaringen: Hur mycket plats man har. Om man vill att banden ska synas eller inte. Hur mycket band man har. Ska de vara lätta att ta med? Är det lätt att fylla på med nya band? Hur lättåtkomliga är de?

Jag har inte mycket plats och förvaringen ska vara lätt att plocka fram och bort igen. Jag har testat lite olika varianter, bl a lådor, men har vuxit ur dem. Så jag håller på att prova mig fram till den ultimata bandförvaringen...
Chiffongband har jag i en liten rund pappask, ca 10 cm i diameter, som jag själv dekorerat och gjort hål i. Den är lätt att ta med sig på träffar etc. Den asken gillar jag!
Den rymmer en del också. Och jag har inte haft några problem med trassel.

Här är en oval ask, ca 15 cm lång, som jag har smala sidenband i. Här finns det utrymme för fler band.


Mitt senaste förvaringsexperiment är denna ask som det har varit folie i. Fördelarna med den här är:
  • Det är lätt att fylla på nya band
  • Banden ligger utsträckta, vilket minskar risken för att de trasslar ihop sig
  • Tar liten plats - kan förvaras både liggande och stående på högkant
  • Lätt att ta fram och plocka undan
  • Tar liten plats på arbetsbordet

Har man många band kan man ha flera askar sorterade på färg eller sort.

Jag ska ta och stansa ut fler hål snett ovanför de här så att jag får plats med fler band.





Tyvärr finns det ju inte någon perfekt förvaringslösning. Den här asken kommer inte svälja alla mina band. Och här får jag inte plats med några breda band. Ett av mina mål för tillfället är att ha så få förvaringar som möjligt, men att det ändå ska vara åtkomligt.
Slutligen återstår problemet: Hur piffar man bäst till en gammal folielåda?

Ha det bra!

I'm continuing in DT Charlottas storage-footsteps...Today it's about ribbonstorage. There are many inspiring tips out there on the webb. I've tried a few of them. One problem for me is that I don't have a lot of space so my storage solutions have to be compact, easy to put away and still easy to access. Above are a few examples on ribbon storage. The last one is still on the experimental stage. The problem that remains is: How do I alter it?


DT Cornelia/Sorken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar