Följ oss

onsdag 2 februari 2011

TIPS OCH TRIX: Använd det som blir över när ...

TIPS 1

Använd det som blir över av ditt papper när du
stansar ut figurer, bl a med Spellbinders. På mitt
första kort nedan har jag klippt till det lila
papperet (som jag stansat en cirkel ur) till
måtten 14 x 14 centimeter och använt det på
insidan av mitt kort.



Men den vita cirkeln blev bara en inramning
til mitt stämplade motiv (eller som i detta fall
är det faktiskt en stickers...) inuti kortet.


TIPS 2
Nedan har jag fäst breda remsor dubbelhäftande
tape på ett stycke cardstock så att inga glipor
syntes. Därefter har jag försiktigt lagt på remsor

av band - här borde jag faktiskt ha strukit de
rosa banden som återanvändes från påsar
med flytljus för de var skrynkliga...


Lägg banden tätt intill varandra så att inga glipor
finnes mellan banden. Jag lyckades inte men det
är inget att göra - banden kan inte tas av i
efterhand utan att trasas sönder men å andra sidan
syns det inte så mycket!


Fäst sedan det stycke papper som blev över när

du stansade ut ett Spellbinders-motiv över

banden, jag klippte till den biten 14 x 14 cm.


Här har du då fått en perfekt "card-topper"!

Mitt färdiga kort kan du se HÄR.

TIPS 3

Nedan har jag gått tillväga på ungefär samma sätt;

använt mig av bred tape och lagt på band fast i olika

färger och lagt en vit "rest-bit" ovanpå så du får en card-topper.

Jag stansade ut små blommor och dekorerade kortet
på framsidan men även på insidan med diverse
blommor och utstansade motiv samt; på den vänstra
insidan, även här en rest från ett utstansat motiv.

TIPS 3
Lämna öppningen öppen; dvs täck inte för den med
ett snyggt mönstrat papper som jag gjort ovan utan
lämna det tomt och dekorera runt öppningen och
på insidan i stället.


Nedan ser du insidan med mönstrade papper, en
utstansat figur i vitt till höger och den sitter precis
på det ställe som motsvarar öppningen på framsidan
så när kortet ligger ner ser man inte att det finns en
öppning i kortets framsida eftersom den vita delen
precis passar in i hålet och håller kortet stängt.
Papper jag har använt: Basic Grey Green at Heart
Andra material: Spellbinders, mullbärsblommor,
massor av cardstock, små vita blommor med pärla
i mitten, löv från YouDo, hjärt- och blomstans från
Martha Stewart och diverse band jag hade liggande.

***** ***** ***** ***** *****

Det var mitt sista Tips och Trix för den här tiden
jag har varit DT på Scrapparazzi.
Tack för alla kommentarer och feed-back!

*** *** ***
DT Charlotta



3 kommentarer:

  1. Wow... vilka bra tips! Ett stort tack till dig Charlotta för all inspiration du bidragit med under år 2010.

    SvaraRadera
  2. Muchas gracias!

    Nu ska jag själv hämta ny / annan / mer inspiration och kanske "ändra stil"??

    Tack!

    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för fina idéer! Fortsätt blogga så att vi får chansen att se din "ändrade stil" - fast jag gillar den du har oxå! Kram

    SvaraRadera