Följ oss

lördag 30 april 2011

Tips och trix: Använd småstämplarna mer!

Det kan hända ibland att jag råkar köpa en liten stämpel eller två bara för att de är så söta. Men det är ju bra om de kan komma till lite nytta också. De här stämplarna är inte tillräckligt stora för att bli huvudmotiv på ett kort eller en LO. Istället passar de bra till att göra bårder med.



Här har jag tagit och stämplat upp en lång rad bilar som jag sedan färglagt i rött. Lite pilligt att färglägga måste jag erkänna, men gick fort ändå. Här har jag stämplat på strukturerad cardstock för det gjorde inget att det blev lite ojämnt, men annars är det bäst att stämpla på ett slätt cardstock till så här små motiv.



På de här exemplen har jag stämplat på frihand. Övade lite på ett kladdpapper innan. Vill man ha ett jämnare resultat eller vara säker på inte få ett halvt motiv i slutet på raden så kan man:






  • stämpla först i vänster hörn, sedan i höger hörn och så i mitten. Därefter stämplar man mitt emellan mitten och vä hörn samt mitten och hö hörn. Nästa gång stämplar man där emellan tills det inte får plats något mer. Låter krångligare när jag skriver än vad det är.




  • mät med linjal och rita svaga stödlinjer med blyerts.




  • lägg något med rak sida längs med papperet du ska stämpla på och håll sedan stämpeln mot den sidan och tryck ned mot papperet. (Har du en stansmaskin så testa med den tjockaste stansplattan. Jag har en Cuttlebug så jag tar A-plattan.)




Det här ska bli en LO om en liten vårtur vi tog med bilen förra helgen. Vi har ingen lite röd sportbil, men lite konstnärlig frihet måste man ju ta sig. Fotot har Favoritmannen tagit med sig mobil.



Jag är lite svag för symboler och sånt passar småstämplar också bra till. Vi var i Märsta, Sigtuna inte långt från Arlanda och där flyger det en hel del flygplan så därför fick detta lilla plan flyga över LO'n.



Här ska det bli ett par receptkort och då passar det också bra med stämplade bårder om man t ex inte har något mönstrat papper som passar. På ett ställe där jag stämplade grönsakerna så tog stämpeln inte ordenligt så där tänkte jag sätta någon form av rund dekoration senare.



Det behöver ju inte vara samma motiv som upprepas längs bården. Här håller jag på att pröva mig fram. Är sugen på att göra en "balett-LO".








Use your tiny stamps more. Use them for borders and symbols on your Layouts. Here I've stamped a row of cars on a Layout about a spring tour we took with the car last weekend. And I've stamped an airplane because the area is close to an airport. If you look at the bottom picture you see that you don't have to repeat the same motive to make a border.








Så - plocka fram dina små stämplar, gör en bård och sätt den på en LO till vår tävling. Idag är sista dagen!!!






Ha en skön Valborg!!!






DT Cornelia/Sorken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar