Följ oss

fredag 26 augusti 2011

Tips & Trix: En fin gåbortpresent

Den här sommaren har jag syltat och saftat!


En plommon- och citronmarmelad som jag gjorde blev särskilt lyckad och jag var smart nog att hälla upp den på vackra burkar. Nu ville jag hitta ett annat sätt att tala om för mottagaren vad som var i burken än att knyta en lapp om burkens "hals".


En etikett på framsidan fick det bli. Började med att välja ut ett passande papper och mätte sedan upp ungefärlig storlek på det som skulle bli bakgrundsetikett. Sen klippte jag ut cirkeln med mönstersax, och sedan en lite mindre cirkel i vit cardstock som jag inkade och som fick bli etiketten jag skrev på.


Jag klistrade etikettcirkeln på mönstercirkeln och tänkte att det skulle bli snyggt om etiketten stod ut lite så jag fäste 3D-kuddar på baksidan. Men de fäste inte på den glatta glasytan, trots att jag torkade och torkade av den. Då tog jag lite universallim och kletade på 3D-kuddarna - och än sitter det! Kan dock nog vara värt att låta burken bli rumstempererad innan man ger sig på att limma på den eftersom det bildas ny fukt så länge burken är kall.


En rosett med guldband fick bli pricken över i:et! Nu hoppas jag bara att mottagaren gillar innehållet.

I am giving away a jar of home made marmelade and wanted to make a pretty label. Noteworthy is to wipe the jar properly and let it become lukewarm before trying to glue the label on  - or use a special glass glue as the glass is too slippery to use ordinary scrap glue on.

/ DT Jennie

1 kommentar:

  1. Jag testar gärna innehållet ...

    Snyggt blev det i alla fall!!!

    Charlotta

    SvaraRadera