Följ oss

söndag 3 juni 2012

Vik boxar med MS scoring-board!


Hej alla bloggläsare och besökare! Idag är det
kall söndag här i Stockholm och vi beundrar alla
som orkade springa Stockholm Maraton igår och 
gratulerar vår förra DT Ulwa till bragden!

Här kommer bilder på några olika boxar som 
man lätt viker, klipper och limmar ihop med 
hjälp av Martha Stewart Scoring Board:



Ovan ser du den lilla boxen som mäter 2x2x2 
dvs den är 2 tum bred, hög och lång. Det är den
minsta storleken på boxar som finns med i listan
över mått på boxar som man får med på köpet.

*** *** *** *** *** 
Nedan är exempel på en helt annan storlek, 
där har jag använt ett enfärgat cardstock till
botten och ett mönstrat som lock. I boxen 
ligger några blommor som jag kanske dekorerar
med den dag jag bestämmer vad som ska ligga
i boxen och vilket band jag vill binda om. 



På en del av askarna har stansat en halv cirkel
med en cirkelstans för att få bättre grepp att ta
av locket med. Kan även göras med en scalloped
cirkelstans eller en die i stansmaskin.

Det går naturligtvis att variera boxarna på
flera sätt; ett av dem är att använda sig av en
kantstans runt långsidorna på locket. Man bör
då tänka på att klippa bort en del av hörnet som 
viks in för att undvika att mönstret syns i hörnet.


Man behöver inte nödvändigtvis vika kvadratiska
askar eller ens använda sig av måtten som anges 
på vikbordet heller. Nedan ser du en ask jag vikt 
av egna mått men enligt beskrivningen; man viker
botten enligt ett mått och locket enligt ett annat. 

Jag har också vikt en dekoration; det är en 12 tum 
lång remsa som jag har bigat fram och tillbaka samt
vikt som ett dragspel; en halv dragspelsblomma fast
mycket bredare kan man säga. Den ska användas
som dekoration på asken när den ges bort.


Nedan ser du det största asken man kan vika
enligt måtten på vikbordet; då utgår man från 
två hela ark 12 x 12 tum. Den kändes lite ranglig
i botten så jag förstärkte med ett mönstrat papper.
Kanske ett tips när man ska ge bort bullar eller
muffins till grannen?


Om du fortfarande inte har kommit på vad du ska
ge bort i studentpresent så kanske en gul box
med lite blå dekorationer kan vara något? Ett
par blommor, en doily (kakpapper) och en rosett 
kan räcka som dekorationer eftersom det säkert
innehåller något betydligt mer spännande! 


För er som fortfarande inte bestämt er för en 
scoringboard kan jag varmt rekommendera
detta fantastiska hjälpmedel - du viker kort,
kuvert och kartonger hur lätt som helst. Men,
som det rekommenderas från tillverkaren;
träna på scrap-papper först! Man får lätt in
tekniken och det är inte alls krångligt!

*** *** ***

Last Sunday I showed how to use Martha Stewart
Scoring Board to fold cardblanks and envelopes,
today I show the different boxes you can fold,
and it's very easy to do efter a little practice. 

*** *** *** 
Inspiratör Charlotta












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar