Följ oss

fredag 4 oktober 2013

Behöver du massor av förvaring snabbt?

Då tycker jag att du går in i närmsta skobutik och frågar om dom har några skokartonger dom vill bli av med.
Av skokartonger kan man göra mycket, just idag visar jag en ganska klassisk skokartongsförvaring, nämligen en receptlåda.

För att komma igång behöver du:
En skokartong
Vit färg och pensel
Decopagelack (finns både som blankt och matt lack)
Recepttidning


Börja med att dra bort så många klisterlappar som du kan. Om lådan inte är helvit sedan så målar du den med acrylfärg eller annan vit färg som du kan ha liggandes. Jag använder en väggfärg till denna kartong eftersom jag har en liten slatt kvar i burken. För att täcka texten på mitt lock så blev det två lager färg.

Medan färgen torkar bläddrar du igenom din recepttidning och river ut alla fina bilder du hittar. Riv även ut några delar av olika recept. Reklam funkar också. Leta efter bilder som tilltalar dig, helt eller delvis.
När färgen är torr på lådan så ställer du den på en sida och börjar placera ut bilder och text så att det täcker hela sidan (gärna lite in på nästa sida också). Lägg dom i ett möster som du själv gillar, men låt dom gärna ligger lite omlott. Memorera hur bilderna ligger (eller fota med mobilen).
Täck ytan med decopaglack och börja lägga dit dina bilder. Där bilderna överlappar pillar du in lite lack så att det fäster bra. När alla bilder är på plats lackar du hela ytan. Gnugga inte för mycket med penseln, då är det lätt att du i stället sliter hål i papperet.

Jag gjorde en border på kanten av locket med enbart bitar med text. Det är bitar av recept, men även från artiklar i tidningen. Jag försökte att hålla samman en färgskala när jag valde mina bitar.
När allt är torrt så lackar du hela lådan en gång till. Då får du en stark yta som tål att torkas med en fuktig trasa.

Fyll din låda med alla utrivna recept du har och låt den pryda sin plast på en hylla i köket.
Lycka till!

I made a box for all the recepies I have from magazines. I started with a shoebox and used pictures from a magazine with recepies to decorate the box.

Designteamet - Mien





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar