Följ oss

torsdag 12 december 2013

Beskrivning på fackkort

Hej,
Någon som har julstämning ännu? Jag har inte hittat min ännu, saknar snö tror jag, men det kommer nog.
När jag hade julpysselvisning i butiken visade jag ett julkort som är enkelt att vika och som ger två fack för presentkort eller hälsningar.

Du behöver ett helt (30,5x30,5 cm) mönstrat eller enfärgat papper. Det finaste är om papperet är mönstrat eller färgat på båda sidor.
Skär bort informationsremsan om ditt papper har en sådan, spara den om den är mönstrad på ena sidan. Den är fin att dekorera med. (Papperet jag använde för att fota denna beskrivning heter Rocking horse pink och kommer från You Do)

Lägg ditt papper framför dig och vik det dubbelt en gång, vik upp och vrid ditt papper ett kvarts varv (så att du har vecket pekandes mot dig)

Vik dubbelt en gång till, så att du har delat upp ditt papper i fyra bitar. Vik upp det igen.



Nu borde du ha ett papper som ser ut som skissen ovan. Om ditt papper har ett mönster med en upp och nedsida ska det ligga med mönstret åt rätt håll framför dig. Den sida som ligger uppåt är den sida som kommer att synas minst.

Klipp efter vecket mellan ruta B och D (se skiss). Klipp in till mitten.

Mät 8 cm från hörnet i ruta D, uppåt och åt vänster och markera med en penna. Vik in den triangel som bildas så att du ser papperets andra sida.

Gör samma sak med hörnet i ruta A, men mät nu 12 cm.

Använd ett papperslim för att limma fast flikarna som har bildats. Ditt papper ska nu se ut så här med limmade flikar i ruta A och D.
Dags att vika ihop ditt kort.



Vik ruta D in över ruta C

Så att det ser ut så här.

Vik C uppåt över ruta A

Så att det ser ut så här. Detta är insidan av ditt kort om du vill ha det uppvikbart



Vik A åt höger över ruta B

Nu ska ditt kort se ut så här.

Sätt lite lim där pilarna visar för att fästa dina fickor. I dessa kan du sedan stoppa ned en slant, presentkort eller en liten hälsning. Om du inte vill ha ett kort som är uppvikbart limmar du även fast baksidan.

Julkortet jag gjorde med denna vikning ser ut så här:
Jag har gjort två taggar att stoppa i fickorna. På den ena finns det plats för en hälsning och på den andra kan man fästa ett presentkort.





Materiallista till julkortet:
Mönstrat papper från Maja Design
Klippark till tags
Vit cardstock
Blått band
Champangefärgat band
Snöflingor

Vitt glitter

Hi,
I had a demo with Christmas craft at the shop in Stockholm, and showed this Christmas card along with many outher things. It's not a difficult card to do, but it can be a little tricky to get it right.


Kreativa Teamet - Mien








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar