Följ oss

torsdag 15 maj 2014

Fläta en egen korg

Att fläta en egen liten korg av papper är mycket lättare än vad man tror. Jag tänkte ge er en beskrivning på hur man gör en fyrkantig korg, men det går naturligtvis lika bra att göra en rektangulär om man vill.

Till att börja med kör vi lite matematik. För att räkna ut hur stort papper du ska skära till behöver du veta hur stor korgen ska var. Ta måtten på botten och lägg till höjden på sidorna. Använd gärna en siffra som är delbar med 1 eller 2 (beroende på hur breda remsor du vill fläta med)
Mina mått i denna beskrivning blev så här:
Botten: 8x8 cm
Höjd: 8 cm

Jag får då ta bottens 8 cm och lägga ihop det med två av sidorna dvs. 8+16 cm = 24 cm. Min fyrkantiga korg behöver då ett papper som är 24x24 cm.
Ska du göra en avlång får du göra två uträkningar. En som börjar med den långa sidan och en som börjar med den korta sidan.
Bottens långsida + höjden på två sidor
Bottens kortsida + höjden på två sidor.


Så, nu gör vi det roliga.
Min korg ska ha en grön stomme med ett rosa papper och ett mönstrat papper inflätat. Skär till stommen till dom mått du fått fram, i det här fallet 24x24 cm.

Biga så att du får till sidorna. 8 cm från varje kant så att du får en massa små fyrkanter. Klipp bort alla fyra hörnen som bilden visar.


Jag vill ha 2 cm tjocka remsor att fläta med från stommen. Markera med en linjal och rita linjer in till botten.

Klipp sedan efter dina linjer för att få till fyra remsor på varje sida av korgen. Var noga med att inte klippa in på botten.

Nästan dags för flätning, men först behöver vi något att fläta med. Mitt rosa papper har jag skurit i 1 cm breda remsor och det mönstrade fick bli i 2 cm breda remsor. Ha dubbelhäftande tejp i närheten.

Ta en av remsorna och fäst lite tejp längst ut. Tejpa på den sida av papperet som du vill ska synas på utsidan av din korg. Fäst sedan remsan mot insidan av en remsa på stommen. Sätt det inte kant i kant, utan mera mot mitten som bilden visar. Var noga med att fästa remsan in mot botten på korgen. Du får annars en glipa längst ned.

Fläta in remsan genom att lägga den framför och bakom remsorna från stommen. En framför, en bakom osv.

När du kommer till hörnet gör du ett veck...

och fortsätter på nästa sida.

Remsorna kan leva ett eget litet liv och inte riktigt stanna där du vill ha dom. Fäst en liten bit tejp med jämna mellanrum och fäst remsan där. Då ligger den still när du fortsätter att fläta.

Omkretsen på min korg är större än vad mitt papper var, så jag får skarva lite här. Ser man bara till att skarven hamnar på insidan av korgen så är det inget som syns.

Klipp till din remsa så att den slutar mitt på en annan remsa, då döljs skarven bäst.

Sätt tejp på en ny remsa och fäst ihop.Fläta sedan vidare precis som du började.

När du kommer hela varvet runt klipper du bort överflödigt papper och fäster remsan omlott med lite tejp.

Ta sedan nästa remsa, en rosa i mitt fall, och fläta varv nummer två. Gör precis som på första varvet, men se nu till att remsorna ligger åt andra hållet. Dvs, dom remsor från stommen som låg framför på första varvet får nu ligga bakom. För att slippa glipor får du inte glömma att ha ditt andra varv så när det första varvet som möjligt.

Jag fick plats med två varv av varje storlek på min korg. För att få ett snyggt avslut så skär jag till två remsor av mitt mönstrade papper som är 4cm breda.

Dessa bigar jag sedan på mitten och viker ihop. Fäst ihop remsorna med tejp så att du får en jättelång remsa.

Lägg den vikta remsan över hela översidan på korgen, fläta inte in den. Låt den börja nära mitten på en av sidorna.


Vik remsan vid hörnet och fortsätt till nästa hörn. Gå hela varvet runt så att du får vikmarkeringar vid varje hörn. Låt remsan gå lite omlott när du kommer till startpunkten och klipp sedan av den.

Sätt tejp på hela insidan och vik sedan hörnen en gång till så att dom är ordentligt vikta och skarpa.

Nu blir det pilligt. Fäst remsan över korgen. Se till att det blir rakt och att korgens remsor inte viker sig. Det är lite pilligt eftersom tejpen fäster där den fastnar, så var försiktig så att du inte fäster remsan där den inte ska vara.

Sådär ja, korgen är färdig. Vill du ha handtag på den skär du till en remsa av ett papper du vill använda. Jag tog mitt mönstrade papper och skar det till en remsa som är 2 cm bred.


Fäst handtaget över en av skarvarna, så döljer du den. Vik sedan över handtaget till andra sidan och fäst där med.

Dags att dekorera som du själv tycker. Här kommer lite förslag på andra korgar du kan göra.















I show you how you braid a paper basket. It's not hard, it wont take a lot of time, and you can make them look so cute.

/Kreativa Teamet - Mien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar