Följ oss

söndag 21 december 2014

Små kanelstänger att dekorera med


Jag fick ett par kanelstänger av Z som jag använde till att dekorera flaskan i mitt förra inlägg med.

Häromdagen var jag på julmarknad och köpte kanelstänger att ha på en krans. Jag gillar kanelstänger! Därför ville jag ha några kanelstänger att dekorera min julalbumssida om mitt besök på julmarknaden.

Men så små kanelstänger hittar man inte på affären. Inte ens på Scrapparazzi. Så jag fick göra egna.


  • Jag klippte till små rektanglar av brun cardstock. Jag använde spillpapper och bitarna behöver inte vara jämt klippta. Fuktade bitarna för då blir de lättare att rulla.


Bredde på rikligt med lim. Välj ett lim som torkar matt och blir genomskinligt. Det här är ett PVC-lim.


  • Häll på rikligt med mald kanel. Ju mer kanel, desto bättre doftar det.




  • Rulla ihop. Stryk på lim så de håller ihop och stryk på lite lim på utsidan. Pudra på med mer kanel. Låt dem vara tills de är helt torra! Borsta bort överflödig kanel när de torkat.


Vill man ha "finare" kanel så rullar man från båda hållen.


  • De här är inte stora. (Mått i cm.) Det är lätt att anpassa och göra dem så stora eller små man vill ha dem. 




  • Jag lade ihop mina två enkelrullade stänger och lindade en bit guldtråd om. Om man sätter en liten limprick eller en liten klick lim på baksidan så håller sig tråden på plats och det blir lättare att linda och knyta. Jag fäste dem på min sida med ytterligare en limprick.

 I've made tiny cinnamon sticks. I hope that the pictures and this short translation explains how I made them. Please tell me otherwise. I cut small rektangular squares out of brown cardstock. I used scraps and the pieces don't have to be evenly cut. I wet my pieces before I rolled them because they're easier to roll when moist. I used a PVC-glue that dries clear. The more grounded cinnamon you pour on to the wet glue the better they smell when dry. Let them dry completely before you use them! (The measurements are in cm.) Have fun!

Hoppas ni fick lite inspiration och ha kul i jul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar