Följ oss

söndag 15 februari 2015

Clubfåtölj till dockskåpet


Dagens inspiration har jag fått från Elvira och Zornitsa. Jag såg att de höll på med ett dockskåp. Jag kom ihåg att jag hade gjort en fåtölj till min guddotters och hennes systers dockskåp en gång.


Så varför inte göra en beskrivning och lägga in här? Kanske är flera därute som håller på med dockskåp? Jag gjorde min fåtölj i ett stadigt tvåsidigt papper från Scrapberry's.



Börja med att göra mallar. 

Det behövs tre delar till den här clubfåtöljen. En remsa som ska vara lika bred som du vill att sitthöjden på fåtöljen. Det underlättar om en docka eller nalle som ska sitta i fåtöljen hjälper till. Vi återkommer till längden på remsan, så låt den vara lång så länge. 

Mät ut hur bred du vill att fåtöljen ska vara. Gör din första vikning där. Lägg remsan åt sidan en stund.

Mät ut sittdjupet på din fåtölj. Här kan dockan/nallen också hjälpa till. Sätt dockan/nallen på kanten av ett papper och gör ett streck där baken/ryggen hamnar. Så mycket plats behöver dockan/nallen för att kunna sitta i fåtöljen. Rita en halv oval där bredden på ovalen är lika med bredden på fåtöljen. Den runda delen (äggtoppen) på sitsen ska vara lika långt från den raka kanten som sittdjupet ska vara. Dockan/nallen kanske har lust att provsitta. Det ska inte vara trångt.

Förläng sidorna på ovalen vid den raka kanten så du får en kant att vika ner och sätta fast sitsen med. Se bild.

Ta fram remsan igen, Nu kan det bli lite pilligt och det kanske kan behövas ett par extra händer. Lägg den vikta delen mot framsidan på sitsen, böj runt rundeln och markera där den når fram till framkanten igen. Där är det dags för vikning nummer två på remsan. Denna tredje del ska vara lika lång som första delen. Markera och klipp av. Nu är remsan klar.

Nu behövs det en halvcirkel. Kanten på halvcirkeln ska vara lika bred som mittendelen på remsan är lång eller lite mindre.


Jag gjorde en provstol först med hjälp av mina mallar, lite skräppapper och washitejp. 

Till provstolens sits ritade och klippte jag ut direkt efter mallen, men till den riktiga fåtöljen så behövs det flärpar på sitsen. Mer om det nedan.


Här är provstolen. Be dockan/nallen provsitta.


Är man nöjd med storleken så är det bara att sätta igång med den riktiga fåtöljen. Mitt mönstrade papper hade ett rött mönster på andra sidan som jag inte ville ha på fåtöljen så jag klippte ut två halvcirklar och limmade ihop så den fick stjärnor på båda sidorna. Annars behövs det bara en halvcirkel.


Nu till sitsen och flärparna. Ha den sidan på papperet som ska vara undersidan på fåtöljen uppåt.

Flärparna behövs för att man ska kunna limma fast sitsen. Rita av sitsmallen. Gör sedan ett yttre streck en bit utanför det rundade strecket. 

Klipp ut efter det yttre strecket! Klipp sedan små jack som på bilden ovan ned till det inre strecket. Ta bort de lösa bitarna. Vik försiktigt upp flärparna längs med det inre strecket.


Limma fast framkanten på remsan mot den nedvikta kanten på sitsen. Låt det torkan lite så blir det lättare att limma fast resten.


Sätt lim på nedre, inre delen av remsan och sätt fast mot de uppvikta flärparna. Limma fast den tredje delen på remsan mot den första. Mot framsidan.


Det var sitsen det...



...och nu med rätt sida upp.


Sätt fast halvcirkeln mot den rundade sidan. Böj försiktigt till ovankanten på ryggstödet om du vill. Om man fuktar fingrarna lite med vatten så går det lättare. Men pröva först på lite av papperet som blev över för att se att det inte färgar av sig.


Ur mönstret på andra sidan papperet så kunde jag klippa ut en läcker matta och en liten duk. Ett rött bär med mikropärlor på fick bli ett konstverk - ett äpple.

Today's project was inspired by Elvira and Zornitsa working on a doll's house and I remembered having made a chair for my goddaughter's and her sister's dollhouse once. I hope the pictures explains it well enough, otherwise - please leave a comment. Have fun!

Det var det för den här gången. Lycka till med dockskåpet och ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar