Följ oss

söndag 3 maj 2015

Snurrbar förvaringsburk


Ute på nätet kan man hitta mycket intressant som ni vet. För ett tag sedan så såg jag någonstans på nätet hur några hade gjort en snurrbara förvaringar med hjälp av kulor och jag tyckte det var så fiffigt att jag måste dela med mig.

Varför har ingen visat mig det här tidigare!??


Man behöver någon form av burk, skål el dyl. Jag har inte hittat rätt burkar än så jag har använt mig av två yoghurthinkar tills vidare. Jag tog bort handtaget på den ena.

När det gäller vilka burkar/skålar/hinkar man använder så kan man tänka på att den ena ska rymmas i den andra och den inre ska rymma det man vill förvara.


Så behöver man någon form av kulor. Jag prövade med gula ärter men de var för små och för ojämna. Men träpärlor funkade.

Kulorna ska vara så pass stora att den inre burken kommer upp lite i den yttre burken och att de inte hakar i varandra.


Jag hittade en halsband på en secondhandaffär som jag klippte isär. De stora pärlorna fungerade utmärkt.


Men nu använde jag lite större kulor som jag också hittade på secondhand.

Lägg kulorna i botten på den yttre burken. Bara i ett lager och kulorna behöver inte vara fler än att den inre burken kan vila på dem utan att vicka.



Så här ser det ut med saker i. Tyvärr kan jag inte visa hur fint det snurrar.

I saw that someone had made a spinnable storage unit by using marbles. I haven't found the right vessels yet so I'm using empty yoghurt buckets in the meantime. And I'm using large marbles that I found in a secondhand store. It was really easy to put together and it spins like a dream. Have fun!

Hoppas ni också snurrar till det och ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar