Följ oss

onsdag 15 september 2010

KRYMPPLAST del 3

.
Hej! Den här gången jag visa några bilder på hur
man kan förvandla en bit krympplast till ett
vackert halsbandshänge - men det går naturligtvis lika bra
att använda dem till charms, örhängen eller något annat!
. . . . . . . . .
Vi börjar med att färga in plasten, och liksom i tidigare
experiment har jag använt mig av Tim Holtz distress-tool
och alcohol Inks i två färger och duttat på plasten med.

Efter att plasten torkat stansar jag ut en blomma med
retro-stansen (den näst största) och sedan gjorde jag ett hål
genom att stoppa in blomman i en vanlig hålslagsapparat
(sådan som man gör hål i papper med) och jag försökte
få hålet precis i mitten av ett blomblad!
. . . . . . . . .
Sedan lade jag in blomman i ugnen (se gradantal och
minuter på förpackningen - det kan variera lite
mellan olika sorters krympplast) i några minuter och
medan den fortfarande var varm tryckte jag till den
lätt med ett akrylblock för att få den lite platt.


När den var kall försökte jag applicera på 3D-lack, men
det var ingen höjdare eftersom den rinner och det blev
mest en massa lack i mitten på blomman, så att säga.
.. .. .. .. .. .. .. ..
Men det blev i alla fall lite blankt och fint av lacken.
När det hade torkat fick jag hjälp med att fästa
en metallring i den och trä igenom ett band
och vips så har man ett hemgjort halsband!!!

This flower is made of shrink plastic, ink colours
and a ring of metal to put the
string through. In a few easy of steps you make
your own neck-lace! What do you think?
Have you tried this kind of plastic yet?
.. .. .. ..
DT Charlotta
. . .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar