Följ oss

onsdag 29 september 2010

Lek med sammetsglitter

.
Velvet glitter eller sammetsglitter är en både enkel och rolig produkt att experimentera med! Nedan visas några sätt att fästa glittret på papper. På det första kortet har jag testat två olika sätt att fästa sammetsglittret; med klisterpenna dels runt om kanterna samt på själva kortet. Jag har ritat blommor och skrivit text och testat med olika mycket klister i pennan; när klistret ser väldigt ljusblått ut på papperet fastnar inte lika mycket pulver och färgen blev väldigt ljus. Naturligtvis har jag använt en färg i taget och skakat av överflödigt pulver innan jag använt nästa färg!


Nedan har jag använt halvbred dubbelhäftande tape; jag fäster tapen i ränder över hela papperet och tog sedan bort skyddspapperet ett i taget och smulade sammetsglittret ovanpå.
.
Glöm inte att skaka den lilla burken så att glittret blandas ordentligt med sammeten innan du strör det på ditt alster. I måndagens inlägg ser du en röd ram runt kortet; den ramen är gjord med supertunn dubbelhäftande tape och rött sammetsglitter.


Nedan har jag experimenterat med mönsterstämplar (den första jag använt mig av är Memento stämpeldyna och en fjärilsstämpel) där jag sedan har "målat" delar av motivet med klisterpenna och hällt på sammetsglitter.

Fjärilen missade jag tyvärr att fota; men så här
fina blev ett annat stämplat motiv med blomvas!
Denna stämpel kommer från Kortmakaren.
Här syns det lättare vilka färger jag använt;
grönt till bladen och rosa till blommorna, en färg i taget.
Sammetsglittret är en mycket dryg produkt och
om du häller tillbaka överflödigt pulver i burken
efter att ha skakat av ditt alster finner du ofta att
pulvret har luckrats upp och det ser ut som det är mer
i burken innan du strödde ut det!
Lycka till med användandet av sammetsglitter!!
-
DT Charlotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar