Följ oss

onsdag 19 januari 2011

Tips och Trix: gör egna masker!

Gillar du att leka med mister och färger? Testa att
göra egna mönster med masker och figurer! Här visar
jag tre olika exempel som ni kan hämta idéer och
uppslag ifrån! Nedan har jag först stansat ut rundlar
och sedan använt spillet och lagt som en mask på ett
cardstock och sprayat med färg. Sedan valde jag att
förstärka rundlarna med en svart penna.

Här har jag använt kakpapper som mask och
lagt på olika ställen på mitt cardstock. Detta
kommer att scrappas med bröllopsbilder lite
längre fram! Som ni ser blir det lite ojämnt
eftersom "maskerna" lätt flyttar sig - till
skillnad mot köpta masker som har ett speciellt
underlag som gör att de inte glider runt när man
sprayar färg på dem.

Nedan har jag använt mig av det som blev över

när jag tog bort alla små journalingrutor som satt

fast på ett die-cut ark. Jag lade in mitt cardstock och

tejpade försiktigt på spillpapperet ovanpå och lade in

det i en stor papperspåse och sprayade.

Det här papperet blev perfekt till en LO jag ville
göra med en del vinterbilder jag fått av min mor
som bor i Holland. Jag har använt de lila rutorna
som ramar fast jag satt fotomatta på en del foton.

"De Natuur ontwaakt sneeuwwit" betyder att
naturen vaknar snövit och syfter på att det inte
snöar så speciellt mycket i Holland - så när det
väl gör det så blir den en överraskning både för
människorna och naturen. Vi svenskar kan ju
skratta åt holländarna som ser att det snöat och
springer ut och gör en snöboll bara för att få
känna hur det känns, men kolla på påskliljorna
som vaknar med ett vitt lager snö i mars månad!

In this post I have tried to give some ideas how to
use different material to create your own patterned
paper with colours. At the top I put what was leftover
after having punched out circles, on the second pic I
used small coffecup-decorations as masks and the
third is what's left over after having taken away a
lot of die-cuts from a sheet. I hope you find it
useful and if you try the tecnique you are
welcome to send a picture of your creation!

*** *** ***
DT Charlotta










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar