Följ oss

fredag 18 mars 2011

Tips & trix: Tittutkort/Peek-A-Boo card







Det här kortet var inte svårt att göra. Däremot var det lite klurigt att göra en bra beskrivning.


Man behöver två cardstock eller kraftigare mönstrat papper. Jag skar till dem 5 x 7 1/2". Jag anpassade måttet efter Påskharen. Biga 1" respektive 1 1/2" in från vardera kortsida. Se bild ovan. På bilden finns också cm-mått. Stansa/skär ut en öppning på den ena biten - i mitten. Det blir framsidan.
Skär ut en till två flärpar (1" x 2") att fästa motiven som ska vara "rörliga". Jag hade bara ett motiv - Påskharen, så jag behövde bara en flärp.
Om ni tittar noga här ser ni en bit av flärpen. Jag använde samma papper som på bakgrunden så att den inte skulle synas.







Vik baksidan så att den går bakåt. Vik framsidan så att den går framåt. Lysande beskrivet eller hur!.. Se bilderna ovan och nedan.


Så här ser det ut uppifrån när det är klart. Men vi är inte där än.




Först ska ni göra bakgrunden. Sedan ska ni fästa "det rörliga" motivet (Påskharen) på flärpen. Mät ut var det ska sitta. Använd gärna flyttbart klister/tejp så kan ni flytta runt och se var det sitter bra.


Dra ut i sidorna och se till så att ev text eller "överraskning" i bakgrunden syns ordentligt. Jag använde tummen och pekfingret och höll medan jag drog ut och in. Sedan när jag var nöjd drog jag några tunna blyertstreck vid flärpens utkant. Sedan satte jag fast flärpen på kanten på kortet, 1 "-kanten.

Man kan antingen dekorera framsidan innan man sätter fast den eller efter. Jag gjorde lite både ock.

När det var dags att sätta ihop de båda cardstock-delarna så satte jag dubbelhäftande tejp längst ut vid kortets kortsidor, 1"-kanterna, och satte försiktigt ihop dem kant-i-kant.

Ja, det var allt! Lycka till!



I'll not write a detailed tutorial in english because there's better ones already out there. But I hope that our international visitor have some help from the pictures. Please write to us if there's something you're wondering about.




DT Cornelia/Sorken












2 kommentarer:

  1. Läcker vikning, den ska jag prova vid tillfälle. /Carina

    SvaraRadera
  2. DT Cornelia/Sorken20 mars 2011 20:34:00

    Tack! :-) Ja, prova. Det var en kul vikning att göra. Och visa gärna hur det blev.

    SvaraRadera