Följ oss

fredag 30 december 2011

Nostalgilayout i vintagestil

God fortsättning på er! Har ni framkallat årets julfoton än? Eller scrappar ni förra årets? Själv hittade jag två kort från julen 1974 då jag extraknäckte som hjälpreda åt självaste jultomten.



Fotona är en aning gulnade i tonen, så det passade med lite dämpade färger i papperna. Tyckte jag. Tomtepappret kommer från Maja Designs Vintage Winter-serie. De två smala rödmönstrade remsorna på sidorna om tomtepappret är från baksidan av samma papper. Jag har även använt ett brunt cardstock, som fotomattor, ett beige cardstock (från Coredinations) samt som bakgrundspapper ett hallonrött cardstock.


Eftersom fotona var lite plottriga så försökte jag tona ned tomtepappret lite med en vit vaxkrita. (Inspirerad av senaste Inzpira-numret.) Jag ritade några blyertsstreck så jag visste inom vilket område jag skulle hålla mig inom och så målade jag med kritan, fram och tillbaka, kors och tvärs. Slutligen värmde jag med varmluftspistol/värmefön, så vaxet smälte. När ni börjar med värmefönen så akta så att inte eventuella kritflagor flyger iväg. De ger fina effekter när de smälter in i pappret. Här, med vit krita, så syns det inte så mycket.




Julgranarna har jag stämplat på en remsa cardstock i samma färg som bakgrunden. Stämpeln kommer från You Do. På remsans baksida har jag tänkt att skriva lite om fototillfället. Julgranskulorna har fått lite röd stickles (glitterlim) på sig.


Remsan sitter bakom ett band och ner i en ficka i nedre högra hörnet. Fickan är gjord i samma färg som bakgrunden och remsan för att den inte skulle synas. Det kan vara bra att använda distanstejp eller distanskuddar till fickan så blir det lättare att stoppa tillbaka remsan. Särskilt om den sitter i en plastficka i ett album.

For today I've made a vintage-inspired layout with some old photos. It's from when I worked as Santa's helper. I've toned down the santa-paper (from Maja Design) with a white wax crayon. I drew behind and around the photos and then I heated it with a heat gun. For the journaling I cut out a long tag stamped som christmas trees (from You Do) on it, decorated with red stickles, and put it in a pocket.

Det var allt för idag.

Gott Nytt År!

DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar