Följ oss

tisdag 27 december 2011

Tips och trix i ett nötskal!

Ingen ordning alls på mig! Förra omgången blev det ingen Tips och trix alls (pga tekniskt fel på mitt hjärnkontor) och den här gången börjar jag med det!!! (Om vi har Tips och trix kör vi det oftast på fredagar.)

Att jag har det idag beror på att jag tänkte att en del av er kanske har lite julledigt den här veckan och kanske skulle uppskatta lite pysseltips.

Det är ofta så mycket som ska fixas före jul så då kanke man inte hinner med allt man vill. Men varför måste allt ske före 24:e? Julen ska ju inte ut förrän Tjugondag Knut. Och det kommer ju snart en ny jul. Mindre än ett år kvar nu...

Så knäck några valnöttet försiktigt, spara skalen och börja pyssla. Jag målade insidan vit. Här stansade jag ut en liten cirkel i ett mönstrat papper. Jag fuktade cirkeln och böjde den till en liten skål. Så hällde jag lite glossy accent i skalet, bredde ut och tryckte försiktigt in cirkeln i skalet. Sedan hade jag glossy accent som ett lack ovanpå. Använd lim/lack som torkar genomskinligt. Decoupagelim/-lack passar bra här. Runt kanten hade jag ett transparent vitt glitter. Snöflingan har också fått glitter på sig. Slutligen var det bara att limma på ett band.


Här rev jag ut motivet ur samma mönsterpapper. De vita ojämna kanterna smälter in bra i den vita bakgrunden. Här har jag använt vit sammetsflock runt kanten.


Den här baksidan har jag gnidit in med en mörkbrun stämpeldyna. Här ser ni hur jag först har knutit bandet och sedan vikt ut ändarna och limmat fast dem på nöten.


På den här är det blått sammetsflock runt kanten. Här har jag haft ett ganska tjockt lager Glossy Accent i skalet vilket gjorde det svårt att fotografera. Här har jag inte dekorerat och satt på band än.


Här har vi lite baksidor. Också svårt att fånga med kameran. Några är färgade med brun stämpeldyna, en med en glansig blå dyna och en är mistad med lite guld.

Do you belong to the lucky ones who have Christmas vacation? Why not eat a few walnuts and then decorate the shells. It's not too late to add a few ornaments to the Christmas tree. Or keep for next year. Enjoy the holidays!

Lite mer småtips: Gör ett litet album med julens förberedelser. När det är dags att börja förbereda, städa etc. Var det något som ni glömde eller inte hann med till årets jul? Själv hade jag gjort julkort under året så det var det ingen brist på, men jag hade inte ordning på alla adresser och kuvert, så i min julbok måste jag ha en julkortssida - där ska det stå vad jag ska tänka på tills nästa år. Använd dina favoritjulpapper, så kan du njuta av dem länge, och illustrera med lite fina julfoton.
God fortsättning!

DT Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar