Följ oss

onsdag 21 mars 2012

Tips och trix: Kuvertalbum





Till det här albumet behöver man valfritt antal kuvert i valfri storlek. Här har jag kuvert som är 15,5 x 15,5 cm.



Här ville jag ha bilden ett kvarts varv motsols, men det ville inte datorn. Börja med att lägga med fliken nedåt. Klistra fast nästa kuverts flikpå det första kuvertet - som ett gångjärn. Alla "fliksidor" ska ligga åt samma håll, alla öppningarna ska vara åt samma håll.


Här ligger det som jag vill. Kuverten kommer vi att täcka över.


Så här, så flikarna kommer inte att synas. Det spelar ingen roll vilken typ av flikar kuverten har bara de räcker över på kuvertet intill.


Om man vill kan man skära upp kuverten i yttersidan. Då får man en ficka att stoppa in en sida till i.

När man satt ihop ett antal kuvert så att man är nöjd med antal och tjocklek så är det dags att göra ett omslag.


  1. Ta din kuverthög, stoppa in bladen som ska täcka sidorna. Man behöver inte ha satt fast dem än, det här är för att mäta storleken. Stoppa även in en sida om ni använder kuverten som fickor, så ni vet hur mycket de sticker ut i sidan. Mät höjd och bredd. Lägg på minst 0,5 cm upptill, nedtill och i ytterkant, ev mer i ytterkant. På ryggsidan ska man inte lägga på något för där ska det ligga kant i kant. Mitt färdiga omslag är 16 x 16 cm.
  2. Mät hur bred ryggen är. Mät noga. Är den för smal så går det inte att öppna och stänga. Är den för bred så når inte kuverten fram till omslaget.
  3. Skär till tre bitar cardstock eller kartong till omslaget. Som ni ser så fick jag skarva lite. Det spelar inte någon roll hur ryggbiten ser ut för den kommer inte synas.

Jag använde mig av textiltejp till att binda ihop delarna med. Den är bra för att den är mjuk, böjlig och stark. Och i det här fallet alldeles lagom bred. Men det går också bra med ett mjukare papper, maskeringstejp, tyg... Washitejp om bredden räcker till. Det gäller bara att det ska vara slitstarkt och man ska ha något bra att fästa det med.

Textiltejpen ska vara längre än ryggbiten och tillräckligt bred för att nå över till framsidan och baksidan på omslaget. Jag satte fast textiltejpen med klistersidan uppåt. Jag fäste den lite löst med vanlig tejp upptill och nedtill medan jag satte dit omslagsdelarna så att det inte skulle trassla sig.

Lägg på ryggbiten mitt på.


Lägg framsidan och baksidan på varsin sida om ryggbiten. Kant i kant upptill och nedtill och någon mm ifrån så att det går att vika upp dem. Vik om textiltejpen som ovan. Jag färgade min tejp rosa med en Chalkdyna.



Se till så att kuvertbunten ligger bra till mot ryggen. Det ska vara jämnt uppe och nere. Limma fast det översta kuvertets flik mot framsidan.


Nu har ni förstås redan kommit på att kuvertet längst bak saknar flik att fästa mot baksidan. Hur gör man då? Jo, jag tog och klippte till en bit av ett kuvert - se ovan. Men det också bra att klippa till av en bit tunnare papper. Huvudsaken är att man får ett "gångjärn". Så är det bara att täcka över.


Så här ser det ut när det är stängt.

I've made a small album from envelopes. I've used the envelopeflaps as "hinges" between the envelopes. Then I covered upp the envelopes and made a cover. I used fabrictape for the spine. It keeps the cover pieces together and it's flexible so you can easily open and close the album. I also cut off the outer side on my envelopes so I could put in an extra page there. Please leave a comment if you have any questions. Have fun!

Det var allt för idag. Hör av er om ni undrar över något. Nu ska min assistent Tessa och jag gå ut och titta efter ekorrar. Ha kul!
DT Cornelia/Sorken




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar