Följ oss

fredag 15 juni 2012

Flaskpost med flaskskepp


Jag har seglat iväg lite från de traditionella korten och layouterna och se vad som kom flytande.


Till idag blev det ett flaskskepp med flaskpost. Den här flaskan har nog skvalpat runt i havet i flera hundra år. Eller vad tror ni?



Vågorna är klippta med mönstersax. Jag har klippt en låg remsa med vågor och en högre och sedan fäst den låga på den bredare. Den breda remsan har jag bigat och vikt upp på samma sätt som med skeppet. Se bilder nedan. Sjörövarskeppet kommer från ett stickers-ark från Frances Meyer.



Jag försökte ta lite foton så man ser lite av 3D-effekten, men det var inte det lättaste.

Här ser ni lite bling som glänser i havet. Kanske en del av sjörövarskatten, vem vet.



En titt in genom flaskhalsen. Här ser ni hur jag har böjt upp så att det står ut från det mönstrade papperet längst bak, ett rutigt papper från Maja Design.




Så här gjorde jag med "skeppsmolnet" och vågorna. Bigade en bit från nederkanten...



... och vek upp.


Så här ser det ut på baksidan/utsidan. Jag skulle ha fotat innan jag satte ihop flaskan, men det kom jag ju på när det var försent. Nu ser man inte hela bilden med himmel, flagga, text och strand. Flaggan, guldpengarna och ringen kommer från samma stickers-ark som skeppet.

Och ja, jag har fuskat. Jag erkänner. Jag försökte först få in papper genom flaskhalsen, men det gick inte så bra. Istället skar och klippte jag en bit från botten (där bandet sitter).


Jag satte sedan ihop flaskan igen med Washitejp. Vill man att det ska vara lite tåligare så ska man nog limma ihop delarna. (På den första flaskan jag gjorde så använde jag limpistol. Misstänker att det skulle gå att limma med Glossy Accents också men det har jag inte prövat. Än. Det bör nog vara ett transparent lim som torkar fort och är lite elastiskt.)

Och nu till avdelningen lär av mina misstag. Jag var så inne i skapandet att jag inte tänkte på hur dekorationerna skulle hamna i förhållande till skarven på flaskan. Därav de lite underliga avbrotten på Washitejpen och bandet. Jag skulle ha använt lite mindre bokstäver. Däremot så gillar jag effekten som blev när jag stansade ut i randigt papper (förra årets Maja Design om jag inte minns helt fel).




Och eftersom flaskan har skvalpat omkring på havet så länge så har nog den stackarn som skrev svultit ihjäl vid det här laget. Tårtlös och allt.

I've "found" a message in a bottle and a ship in a bottle all in one. It has probably been floating around in the sea for hundreds of years. Don't you think? I had to cheat and cut it open near the bottom when I made it. The bottleneck was too narrow to fit the papers through. The Washi tape is there to keep the bottle together and to disguise the gap. (I used a glue gun on another "messagebottle" I made.) That's all. Have a nice weekend!

Det var allt för den här gången. Ha en trevlig helg!

DT Cornelia/Sorken


1 kommentar: