Följ oss

måndag 25 mars 2013

Påskinspiration

I lördags hade vi påskinspiration i butiken. På bordet fanns allt möjligt med påsktema, och jag tänkte visa och beskriva ett par saker här.

Till att börja med. Bordet uppdukat med inspiration. Vem kan motstå det?

Två ljus som man kan ge bort i present om man vill, eller njuta av själv. Båda är dekorerade med hjälp av servetter, men på olika sätt. Det blå är helt täck med en servett som jag har smält in i ljuset med hjälp av en varmluftsfön. Till det mindre har jag stämplat på den vita delen av en trelagsservett, klippt ut motivet och smält in med samma teknik som på det blå. Jag har sedan duttat lite glitter på valda delar av det stämplade motivet. Stämpeln hittar du på det här arket. med clearstamps.

Vill man ge bort godis i påsk så är det kul att göra det i ett ägg du har dekorerat själv. Här har jag målat ägget helt vitt till att börja med. Sedan stansade jag ut gröna cirklar i ett tunt papper och satte på med hjälp av decopagelim. Sedan har hela ägget fått två lager av samma lim som då fungerar som lack.
Blommor i vårfärger med rosa rosor i mitten, en rosa fjäder och ett glittrig ägg fullbordar det hela. Det glittriga ägget gör du genom att dela ett litet polystyrenägg på mitten, täcka ytan med decopagelim (var generös) och strö över löst glitter. När limmet är torrt sprayar du med hårspray för att fixera glittret.

Till påskriset kan man också göra egna dekorationer. Dom här äggen är riktiga ägg som jag har blåst ur. Det här är täckt med decopageteknik och en härligt vårig servett. Hänget har jag gjort genom att trä bandet genom blomman och sedan limma fast det på ägget.

Prickar ät lätta att göra med hjälp av huvudet på en knappnål. Här är prickarna av acrylfärg i rosa och lila. Bandet är fäst genom att jag har pillat in ändarna på bandet i ägget och sedan limmat fast en brad ned i hålet.

Har man bråttom kan man låta ägget dekorera sig själv under natten. Skrynkla ihop silkespapper (jag har använt rött) och slå sedan in ägget i det. Låt papperet sitta löst, och fäst det med en gummisnodd. Lägg ägget i en skål och häll över kokande vatten. Låt ligga över natten. Ju längre det ligger desto kraftigare blir färgen. Dekorera sedan och gör ett hänge på samma sätt som på det första ägget.

I had a day of inspiration in the store last Saturday. The them was Easter and here you can see a couple of the creations I had made.

/DT-Mien




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar