Följ oss

söndag 14 april 2013

En söt "gammal" burk

Vårt tema just nu är ju boksidor, och många sätter gärna ordet gamla framför boksidor. Jag hade bara "nya" sidor, dvs dom var vita, och det stämde inte med vad jag hade tänkt mig. Så vad gör man då när man bara har vita sidor och vill ha gula/bruna sidor? Jo, man kokar en hel massa kaffe.

Bry dig inte om att brygga kaffet, supen ska nämligen också användas. Lättast är om du har en kaffepress (en sådan där kanna där du blandar kaffe och vatten, låter det dra och sedan pressar ned kaffet i botten på kannan). Annars går det säkert att blanda hetvatten och bryggkaffe i en bytta av något slag. Använd i alla fall inte snabbkaffe eftersom det pulvret löses upp.

Hur som helst, fixa ditt kaffe, starkt ska det vara med supen flytande i det. Ta fram en bricka eller något liknande med kanter och placera dina boksidor på den.

Jag fick bara plats med två sidor på min bricka så jag fick göra nästa steg i omgångar.

Dränk dina sidor i kaffe och se till att få med lite sump. Supen lägger sig på sidorna och ger det lite extra färg, så att det blir lite flammig. Låt sidorna ligga i blöt tills du tycker att dom fått bra färg, men räkna med 15-20 minuter beroende på hur starkt du gjort kaffet. Lyft upp sidorna och lägg dom på en tidning för att torka. Är du otålig, som jag, så kan du torka dom först med en embossingfön.
 
Min blixt vattnar ut färgen här, men när papperet är tort så knölar det sig lite. Det gör inget, i alla fall om du tänker göra en ask i samma stil som den jag har gjort. Vill du ha helt släta sidor så kan du lägga sidorna mellan två diskhanddukar och stryka dom på låg värme. Sidorna luktar starkt av kaffe.

Jag rev mina sidor i små bitar och klädde en rund ask med dom. Använd decopagelim för att få det snyggt och hållbart. Sedan dekorerade jag asken med passande dekorationer som jag bland annat skar ut med Silhouetten. En fullständig materiallista hittar ni längst ned.








Material jag använt:
Rund ask, största storleken
Kaffefärgade boksidor
Cremefärgad spets
Bruna brads
Bruna rosor
Pearl maker
Papper (runt kanten på locket, och en liten bit på tagen på locket)
Chalk
Tårtpapper

Utskuret med Silhouette:
Swirl, speckled flourish ID nr: 16533
Hjärta, 3 flourished hearts ID nr: 2438


I was planing on doing an old looking box, but I only had white book pages, so I made them brownish with a little help of coffee. Some of the decorations was cut with the Silhouette.

/DT-Mien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar