Följ oss

tisdag 9 april 2013

Sommarkrans av en bok

Som Nina nämnde förra veckan så jobbar vi nu med boksidor. Hon gjorde en otroligt söt liten minnesbok av en pekbok hennes barn har använt.
Jag fortsätter på temat men har använt en lite mera slit-och-riv-metod. Istället för att använda boken som den är har jag slitit ut sidor ur den och använt till en krans.

Jag började med att skära till en cirkel av en gammal flingkartong. Min cirkel är ca: 15cm i diameter. Du kan använda en passare eller rita av en tallrik i passande storlek och sedan klippa ut din form. Mina boksidor var lite smalare än min stomme så jag limmade ihop två och ritade sedan av stommen på sidorna. För att kunna vika runt kanten klippte jag sedan boksidorna någon centimeter större än själva stommen.

På baksidan klippte jag små jack i boksidorna och vek dessa runt kanten och limmade fast.





Men hjälp av en syl gjorde jag två hål där jag trädde in en tunn ståltråd, men det går lika bra att använda ett fint band.. På baksidan snurrade jag ihop min tråd. Använder du band är det lättast att göra en knut i stället.


Fler sidor revs ur min bok och färgades in flammigt gröna med en grön stämpeldyna. Sedan stansade jag ut mängder med blad och limmade på dessa runt ytterkanten.

När ytterkanten var full fortsatte jag med den inre kanten.

Medan alla blad torkade ordentligt gjorde jag i ordning rosorna som jag tänkte dekorera med. Min bok länsades ytterligare och mina rosor skar jag ut med Silhouetten.

Rosen jag använde heter Rolled Rose. Tyvärr kommer jag inte åt ID-nummret just nu, men söker du på namnet i Silhouettes online shop så borde du kunna hitta den. Rosen på bilden du ser där är gul. Den blir en spiral när man skär ut den som sedan ska rullas ihop. Vill ha tips på hur du rullar ihop den kan du titta här.

För att få lite färg på mina rosor så drog jag en rosa stämpeldyna över kanterna på bladen. När alla rosor var pålimmade och torra satte jag ut lite fler blad för en lite fylligare känsla. Var inte snål med bladen.










This week I'm going to use book pages in the work I do. This wreath is made av a lot of pages and the roses are cut with the Silhouette cutting machine.


/DT-Mien






1 kommentar:

  1. Jättevackra rosor; ja hela kransen är naturligtvis fin och en bra och enkel idé! Tack för tuto! Så man vet hur man ska göra...

    C

    SvaraRadera