Följ oss

fredag 21 juni 2013

Måla med stämpeldynor och få pappret att räcka en bit till


Idag blir det en layout med lite modernare stil än kortet i tisdags, men färgskalan är ungefär densamma.


Jag hittade ett gammalt foto i början på veckan som jag blev så inspirerad av. Blommorna på sidorna är egentligen fotohörn. Texten vid sidan om fotot är en färdig, självhäftande text. The, old, The Voyage och country kommer från samma ark.


Jag gjorde min bakgrund genom att måla på ett ark vit cardstock med alla möjliga sorters stämpeldynor. Ibland använde jag stämpeldynan direkt, ibland målade jag med en dutt och ibland med en svamp. Det beror lite på hur stark färgen är på dynan och hur mycket jag ville ha av den på papperet. Roligt var det i alla fall att få kladda.


Bakom fotot ville jag ha en bit mönstrat papper från Pion Design. Tyvärr var det papperet och fotot ungefär lika stora så det skulle inte synas där bakom. Så då fick jag ta och dryga ut det lite genom att dela det på diagonalen.


Man kan använda delarna som de är bakom fotot...


...och man kan sätta på en remsa av ett annan papper (band mm) för att dölja att man "fuskat" lite.


För att få till det första hörnet på min skarvremsa, som förresten också är från Pion Design, så ritade jag av hörnet på det randiga papperet. Se till att det ligger rakt och jämnt. Därefter satte jag ihop delarna genom att tejpa på baksidan och sedan klippte jag till det andra hörnet. Annars är det lätt att remsan blir för lång eller för kort.


Så här blev det.


På layouten sitter också en remsa guldnätsband. Den satte jag fast med en remsa dubbelhäftande tejp.


Och sedan hällde jag glitter över. Det var allt jag hade för idag. 

I've been playing with my inkpads and used them to make a background for this layout. And then I'm sharing a tip on how you can make a too small piece of paper be enough for a photomat to a larger photo. And I've put som glitter over a gold net ribban on doublesided tape. That's all for today. Happy Midsummer!

Nu kan ni gå ut och dansa i sommarnatten igen! Ha kul! Glad midsommar!


DT Cornelia/Sorken

1 kommentar:

  1. Vilket fint foto! och visst blir det lite nostalgiskt med svartvit...

    SvaraRadera