Följ oss

tisdag 16 juli 2013

Silversked och rosor




I en mysig lada i Löa, som jag besökte tidigare i sommar, fanns det vackra saker till salu. Bl a hade någon gjort decoupage i skedar och dekorerat så fint. Jag blev inspirerad förstås och fick ett par skedar av mamma. Tack! Får man inga skedar kanske man kan göra ett litet loppisfynd?

Rosor och servetter finns i alla fall inne på Scrapparazzi. Lim som passar till decoupage har jag för mig finns i markbutiken, men jag ser det inte i webbshoppen. Men det är bara att fråga när ni är där eller via mejl. Jag såg också att det kommit in nya fina band om man vill ha det runt skedskaftet.


Min sked blev lite enklare, inte lika dekorerad. Jag penslade ut lite decoupagelim/-lack på skedens insida. Man måste se till så att man får lack överallt, och inte för tunt lager för då hinner man inte få ut papperet innan det torkar.

Jag rev försiktigt ut den del av motivet jag ville ha. Jag tycker det blir finare kanter om man river än om man klipper, men det är förstås en smaksak, och lade försiktigt på den i skeden. Börja i mitten och stryk med pensel försiktigt ut mot kanterna så att det blir jämnt och fint.

Lägg försiktigt på ett lager lack. När det lagret torkat kan man lacka fler gånger om man vill att det ska hålla bättre.


Dekorera efter lust och behov! Jag satte på tre rosor och ett blad. Ingen sked att äta glass eller soppa med, men trevlig att göra.

I've done some decoupage on a spoon. Inspired by some spoons I saw that someone had made.

 Ha kul!

DT Cornelia/Sorken



1 kommentar:

  1. Ser väldigt snyggt ut. Decoupagelim finnd i markbutiken.

    SvaraRadera