Följ oss

torsdag 31 oktober 2013

Krukor av PET-flaskor


Att panta PET-flaskor är något jag är otroligt dålig på. Då är jag bättre på att göra annat av dom. Vissa agerar skostöd i vinterstövlar, och nu har jag gjort familjen Kruka von Pet.

Till detta enkla pyssel behöver du:
PET-flaskor (urdruckna). Jag har använt 2, 1½ och ½ liters.
Kniv
Rörliga ögon
Limpistol
Lim till pistolen

Börja med att bestämma var på flaskan du vill skära, eller hur hög krukan ska vara. På mina flaskor så passade det perfekt att skära direkt under etiketten. Inget klister att gnugga bort, och lätt att få en rak snygg kant.

När du skurit hela varvet runt sparar du korken på flaskan och slänger överdelen (eller sparar till något annat smart pyssel, tipsa mig gärna genom en kommentar här).

Värm upp limpistolen och plocka fram rörliga ögon i passande storlek. Mina ögon är självhäftande, men jag använder ändå limpistolen för att dom ska sitta ordentligt. Ta bara bort skyddspapperet på baksidan av ögonen, annars fäster inte limmet ordentligt.

Tryck ut lim på korken och tryck snabbt fast den på flaskan/krukan. Limmet stelnar fort, så det gäller att vara snabb i vändningarna. Gör samma sak med ögonen och låt limmet svalna. Ska du göra flera är det bra att göra en i taget. Då hinner limmet stelna ordenligt medan du gör färdigt nästa.

Sådär, familjen är färdig och redo att gå till "frisören" antar jag. Dom ser lite bleka och hårlösa ut just nu.

Jag valde en silverek till den största krukan och en murgröna till dom två mindre. Fyll krukorna med jord, men glöm inte att lägga lite lekakulor i botten så att inte rötterna på dina plantor ruttnar.

Silvereken fick precis plats i krukan. Murgrönan delade jag på och planterade kvist för kvist. Dom kortare sparade jag till den lilla krukan. Dom ville inte riktigt stå upp, så det fick bli en liten tofs med rosa rosett i det "håret".






I made some flower pots from old plastic bottles. It's a fun way to reuse them if you, like me, don't like to take them back to the store.

Kreativa Teamet - Mien

1 kommentar:

  1. Det här var ju en jättekul idé!

    Charlotta / La Vikinga

    SvaraRadera