Följ oss

lördag 9 november 2013

Faktabok i mossgummi





En liten bok kan man göra på många sätt och i många material. Jag har gjort en liten bok i mossgummi. (Även kallat dekorgummi.) Ett A4-ark räckte till sex cirklar på 8,7 cm i diameter. Jag stansade ut mina cirklar, men man kan också klippa eller skära i mossgummi. Då kan det vara bra att först göra en mall i papp att klippa/skära efter.

Texten Fakta är stämplat direkt på fotot. Stämpeln kommer från ett stämpelark från YouDo. Guldbokstäverna har jag stansat ut. Jag satte guldwashitejp på distanstejp och stansade.


Jag stansade även ut cirklar ur mina foton. Aningen mindre än mossgummicirklarna så det skulle bli en liten ram runt. Texten skrev jag ut och stansade ut i mindre cirklar för att få en bredare ram. Fjäderstämpel från YouDo. 


 Eftersom cirklarna är runda, ni vet, så var det lite knepigt när jag skulle sätta på texten på baksidan. Jag ville ju ha 'uppåt' åt samma håll på båda sidorna. Först efteråt kom jag på att jag skulle ha använt en liten bit tejp eller smal bit post-it som tillfällig markering. Litet 'Lär av mina misstag'-tips.Stämpel från Marianne Design.


Får man inte med allt man vill när man stansar ut i fotot så kan man, som jag gjorde här, stansa ut en bit till och sätta på motstående sida.


Jag satte ihop sidorna med en albumring. Gör hål för ringen i första sidan och använd den sedan som mall till resten av sidorna för att få hålet på rätt plats. 


Så var det klart!

I've made a minialbum out of crafting foam. I used a die cutter to make my cirkles but you could easily cut them with scissors or a craft knife. I also cut out cirkles out of my photos and the printed texts. It's plainly decorated with washi tape and stamps. I bound it all together with a binding ring. And that's all I had today. Have fun!


Innan ni återvänder till skapandet vill jag bara påminna om att vi har en  utlottning av ett julpysselpaket på vår Facebooksida. Läs mer HÄR! Lycka till och ha kul!

Kreativa teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar