Följ oss

söndag 8 juni 2014

Hemliga trädgården - ett sommarnöje


Jag har köpt målarböcker men får tyvärr inte måla i dem för de ska bli presenter. Jag har inhandlat två exemplar av den här boken:


Hemliga trädgården. Det är en konstnär från Skottland, Johanna Basford, som har tecknat motiven. Underbara motiv. Det här är en målarbok för både stora och små. Men inte för de riktigt små. Man bör nog vara intresserad av att hålla sig innanför linjerna.


Motiven är fina och fulla av detaljer. Man hittar hela tiden nya saker i bilderna.
 

Det är inte bara att färglägga i den här boken. Det finns motiv att komplettera och plats för att lägga till mer. Konstnären har lagt in små utmaningar.


Till exempel har hon gömt djur och föremål som man kan söka rätt på.


 Tänk så rogivande att sitta ute i skuggan en solig sommardag och fylla i med vackra färger...


...eller inne en regnig dag.


Lite tips som jag läst mig till:

  • Använd färgpennor (av "blyertstyp") eller akvarellpennor. (Jag skulle nog använda mina akvarellpennor utan vatten eller pröva på en mindre viktig sida.) Använd inte pennor som blöder igenom. (Testa först!) 
  • Ha en bit kartong eller tjockt papper bakom den sida man färglägger, om sidorna bakom redan är färglagda så är det annars risk att man får oavsiktliga avtryck på andra sidor. (Karboneffekten. Om ni inte vet vad ett karbonpapper är - googla!)
  • För att själv fylla i och komplettera motiven eller lägga till i bilderna så rekommenderas en välvässad blyertspenna.
I bought two of this wonderful book and I can't colour in them. I'm giving them away as summer presents. Perfect for sitting outside and colour or inside when it's raining. The book, Secret Garden, is made by a Scottish artist called Johanna Basford.

Ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar