Följ oss

torsdag 5 juni 2014

Skapa lite solsken

Jag hittade ett fint tips på hur man gör en strålande sol och fördelar strålarna på ett lätt sätt. Det finns flera sätt att göra dem på men det här var ett av de fiffigaste jag sett så jag ville testa på ett kort och dela med mig till er. (Ursprungsidén kommer från Marcy Penner.)


Börja med en kortstomme och skär till en passande bakgrund. Här har jag valt ett blått papper från Maja Designs serie Skärgårdsliv.


Skär till smala remsor. Jag skar till elva, ca 5 mm, breda remsor av ett gult papper från  Maja Designs serie Coffee in the Arbour.


Spar lite av det gula papperet till en halvcirkel. Till själva solen!


Märk ut mitten på den nedre delen av bakgrundspapperet.


Samla ihop alla remsor i en hög och häfta fast den på bakgrundspapperet. Håll häftapparaten så att bara ena benet på klammern går igenom. Håll ihop remshögen så att den inte glider iväg under häftningen.


Fördela strålarna jämnt över himmelen och fäst dem mot ytterkanten.


Ta försiktigt bort klammern. Fäst nederdelen på strålarna. (Om man tycker att det blir för tjockt kan man klippa bort lite av strålarna.)


Sätt fast himmel och sol på kortstommen. Jag satte fast själva solskivan med distanskuddar. Slutdekorera - jag satte på ett moln.

I found a neat way to make a sunburst, in a  tutorial by Marcy Penner, and wanted to try it on a card. I've used papers from Maja Design's paper lines Skärgårdsliv (= Life in the Archipelago) and Coffee in the Arbour. Beautiful papers!

Så om himmelen tycks dig grå - skapa lite solsken!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar