Följ oss

torsdag 28 augusti 2014

Mönstrat papper


Jag har lekt med akrylfärg och en liten PET-flaska.


Jag utgick från en bit vitt cardstock. Halva sidan lät jag vara som den var och den andra halvan fuktade jag med lite vatten och fäste med washitejp för att det inte skulle bukta sig.


Jag hällde ut färg på en plastbit så att jag fick något att doppa flaskans botten i. Sedan stämplade jag på mitt papper först i blått och sedan i grönt. På den fuktade sidan tryckte jag försiktigt med fuktat hushållspapper direkt efter jag tryckt med den blå färgen. Där blev det mer spräckligt.



Akrylfärgen är fyllig och ger fin struktur åt mönstret och papperet. 
 

För lite extra effekt så hällde jag glitter på den blöta färgen. Rikligt med glitter och sedan lät jag det torka. Låter man washitejpen sitta kvar så håller papperet formen bättre när det torkar. Annars är det lät att det buktar sig när det varit fuktigt.


Först när det torkat så tog jag loss papperet och hällde tillbaka överflödigt glitter. Det är lite spännande att se vart det fastnat. Jag använde transparent glitter. 


Ett nytt fint och unikt papper att använda till nya projekt.

I've made a patterned paper using acrylic paint and a PET-bottle. And while the paint was still wet I poured glitter on the paper and then let it dry before I took the excess glitter of. And then you have a nice new paper to use for your projects. Have fun!

Lycka till och ha kul!

Kreativa teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar