Följ oss

torsdag 6 november 2014

Julkort med hjärtan i


Snart är det jul och vill man göra lite egna julkort att skicka så kan det vara dags att börja nu.


Framsidan/utsidan på det här kortet är enkelt, men vackert tack vare det fina papperet från Maja Design. Det sitter på en röd kortbas och den enda dekorationen är en stor snöflinga.

Det speciella med det här kortet är insidan. Det är nämligen ett pop-up-kort.


Av samma papper som jag hade till framsidan skar jag till en bit som är något mindre än den utfällda röda kortbasen. I det fallet något mindre än A5 (kortet är i A6). 

Jag bigade och vek på mitten och klippte upp flärpar/avstånd (vet inte vad det heter!). Jag hade två hjärtan och en etikett som jag ville skulle "poppa ut" och behövde därför tre flärpar/avstånd. 

Om ni tittar noga på bilden ovan så ser ni tre lodräta blyertsstreck. Etiketten ville jag ha i mitten längst bak så där klippte jag bara upp till första strecket. Hjärtat till vänster skulle vara näst längst bak så där klippte jag upp till nästa streck. Hjärtat till höger skulle vara längst fram så där klippte jag upp till tredje strecket.


Så viker man kortet åt ena hållet och "avstånden" åt andra så att det ser ut som på bilden ovan. Här vände jag andra sidan på papperet utåt. Det är fullt med vackra små snöflingor.


Innan jag började klippa i de fina papperen så prövade jag mig fram med lite vanligt skrivarpapper. Det kan vara bra att göra det för att se var man ska placera "avstånden" och hur stora de kan vara i förhållande till det som ska "poppa upp". De får inte sitta för långt ut så det sticker ut på sidorna.

Man bör också lägga dit det man ska använda och så stänga kortet så att man ser att det inte sticker ut där. Man får ha lite koll på höjden på det som ska "poppa upp" med andra ord.


Så här såg det ut med den röda kortbasen som en ram runt om.


Etiketten och vykortet kommer ett annat Maja Design-papper och remsan med Merry Christmas är nederkanten på snöflingepapperet. På hjärtana sitter likadana snöflingor som den på framsidan. 


Ett gammalt vykort att skriva en hälsning på.


Här ser ni hur hjärtana och etiketten står ut från bakgrunden.

Ja, det är inte så lätt att förklara. Den här gången tror jag bilderna förklarar det bättre än jag. Lycka till och ha kul!

Time for christmas cards! I've made a pop-up card with two hearts and a tag inside that pops out when you open the card. Fun and easy to make but not so easy to explain. Have fun!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar