Följ oss

lördag 15 november 2014

Små smällkarameller


Inga smällkarameller, sa Zornitsa. De tar för mycket plats.
Hmm, tänkte jag. Minismällkarameller...



Man kan förstås göra dem som man gör stora, riktiga smällkarameller genom att först göra ett litet rör som man sedan klär med silkespapper, men eftersom jag ville ha det styva papperet ytterst så fick jag göra lite annorlunda.



En liten bit silverpapper och en liten bit silkespapper. Vill man ha en liten godis eller en liten sak inne i karamellen så anpassar man förstås karamellens storlek efter det. 

Vecka sidorna på silkespapperet om ni vill ha krusiga fransar. Smala dragspelsveck. Annars klipper ni bara smala remsor.


Om papperet är tjockt och svårrullat så kan man först rulla det runt något som är lite tjockare och sedan gå ned i storlek tills man lätt kan rulla det så smalt som man vill ha det. 


Sätt lim långt ut på sidorna där fransarna ska vara. Lägg på silkespapperet och tryck försiktigt fast. Börja i mitten och stryk ut mot sidorna så att det fäster i limmet. Det gör inget om det blir lite veck. Se bara till så att fransarna håller sig utanför. Vik in eller klipp bort ev silkespapper som sticker utanför.


Stryk lim på ena sidan, rulla runt något så ni får lite motstånd och kan trycka till den limmade kanten. Det vill gärna lyfta upp sig. Håll en stund...


...eller knyt ett litet snöre om medan det torkar.

När det torkat ordentligt så knyter man försiktigt om fransarna med tråd, garn eller snöre så man får rätta 'karamellformen' och så får man samtidigt något att hänga upp smällkaramellerna i.

Dekorera! Guldnätet på en av karamellerna ovan satte jag fast innan jag satte på fransarna och rullade ihop. Likaså med silverpapperet på det röda papperet. Jag körde också några papper genom wellpappmaskinen. Här är ett bra tillfälle att använda upp papperspill, små fina bandsnuttar och udda dekorationer. 


En av smällkaramellerna dekorerade jag med Peel off-stickers och satte på ett julkort. Jag plattade till smällkaramellen en aning innan jag satte på den. Jag använde papper från Maja Design, lite fin spets och en vacker bjällra

I've made teeny, tiny christmas crackers to hang in the christmas tree or put on christmas cards. Have fun!

Nu väntar jag bara på granen så jag har något att hänga upp dem i. Ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar