Följ oss

måndag 9 mars 2015

Vårtider - påskkort



Här är lite av materialet som jag utgick ifrån. En del av det kom inte med på det här kortet, men det kommer fler. Kortet är gjort på en vit kortbas som är mer avlång än vad jag brukar göra (ca 10 x 20 cm). Sedan är det ett lager lila cardstock och ett papper från ScrapBerry's.

Klockremsan och kortet med blommorna är klippta ut ett annat ScrapBerry's papper. På det lilla kortet med blommorna har jag stämplat Springtime och den stämpeln kommer från det här fina stämpelarket.


Men, nu lite Lär av mina misstag: Jag stämplade det blommiga ägget från stämpelarket ovan och färglade med vattenbaserade tuschpennor. Och så klippte jag ut ägget. Men - det såg lite platt och tamt ut (stämpeldynan jag använde var lite trött. Den jag hade till Timeless var bättre.) Så jag ville ha lite djup, liv och glans på ägget och tog fram krackeleringslacken. Och nu kommer vi fram till Ha inte för bråttom/var inte för ivrig. Jag hade nämligen hällt över lack i en mindre burk - utan instruktioner- och kom inte ihåg hur jag skulle göra. Borde kanske repetera och läsa om mina egna bloggposter... Host! Host!

Så, lacken krackelerade inte som det var tänkt utan det blev mer som en vanlig lackad yta och porslinskänsla på ägget. Vilket jag tyckte passade så jag behöll det "okrackelerat". Så i slutändan så var det inget "misstag" som gjorde något. Däremot om ni som jag använder en vattenlöslig färg så är det bra att ta rikligt med lack på penseln och låta det nästan rinna på motivet. Peta så lite som möjligt på motivet med pensel och annat innan lacken torkat för annars ökar risken att färgen blöder utanför motivet.


Jag satte ett vitt satinband  och ett lila organzaband i ett litet prydnadsspänne. Jag vek om det bredare lila bandet om det vita som på bilden ovan innan jag trädde in banden i spännet. 


Jag satte några gluedots där jag ville ha spännet och banden och så vek jag över och fäste ordentligt på baksidan.


Här en liten närbild.


Lite blomster på insidan från samma stämpelark.


Ett par fjädrar och lite bling och så var kortet klart. 


En annan närbild. 

Jag virade lite dubbelhäftande tejp runt ändarna på fjädrarna och fäste dem innanför ägget.

Spring is in the air and I've made an Easter-card with beautiful papers from ScrapBerry's and this cute stampset. And some ribbon, feathers and bling. Hope the sun is shining on you too and have fun!

Ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar