Följ oss

onsdag 18 augusti 2010

ANVÄND FLERA CLEARSTAMPS PÅ KORT



Först ut kommer en bild på material jag använde till kortet jag visade i måndags; som ni ser har jag använt inte bara använt mig av olika stämpelfärger utan också från olika märken.


Nästa kort har jag gjort på liknande sätt, fast använt olika blommor samt stämplat i brunt. Har här testat att stämpla med Cats Eye i brunt och sedan färglagt blommor och blad med Promarkers. Ett annat experiment var att embossa en del av bladen så de blev lite mer blänkande än de andra och på så sätt skapar dimension i bilden!

Jag har alltid ett kladdpapper under när jag stämplar för att skydda bord eller duk. Efter att det kändes klart med alla olika stämpelmotiv (även en text) monterar jag hela motivet på en fotomatta som bildar en ram i kontrastiv färg, och sedan fäster jag allt på en kortstomme. Här är det färdiga kortet:

För er som eventuellt inte har testat att arbeta upp ett motiv med flera stämplar kommer en liten tutorial på hur man kan gå tillväga, vare sig man använder monterade stämplar eller clearstamps. Jag har använt fyra olika färger och en enda blomstämpel till nästa kort:

Börja med den ljusaste färgen ( i mitt fall gult) och gör ett avtryck på papperet efter varje gång du tryckt den färglagda stämpeln mot papperet, på så sätt får du några ljusare avtryck i bilden och det är också dimensionsskapande. Fortsätt med övriga färger; här ljus orange, lite mörkare orange samt lite svagt rosa (under en av de orange nyanserna för att få en mörkare nyans).

Efter att ha stämplat klart blommorna fortsatte jag med en sorts blad i en ljus grön färg:

Här sysn hur jag riktar stämpeln åt lite olika håll för att få det att de ut som i naturen; lite oregelbundet...

Fortsätt med en annan, lite mörkare grön nyans och med en annan bladstämpel:



När stämplandet är klart; mät, skär och montera ditt stämplade motiv på en "matta" som får fungera som inramning.

Innan jag monterade hela baletten på en kortstomme kunde jag inte låta bli att stämpla dit ett "GRATTIS" och embossa i rött glitter bara för att se kontrasten....
Så här blev det färdiga kortet; det tredje jag gjort i mitt experimenterande med dessa fina clearstamps från Aladine!



Nu får ni testa där hemma! Skicka gärna in foto
på era alster om ni testar någon av våra tutorials!!
. . .
Vi vill gärna veta vad ni tycker och om ni provar våra förslag!!
.. .. ..
Ha det bra tills vi ses igen,
DT Charlotta





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar