Följ oss

fredag 22 april 2011

Tips & Trix: Paper piecing med stämpelmotiv

Idag tänkte jag visa en variant av paper piecing. Det är ett annat sätt att få färg på stämpelmotiv än att färglägga det. Helgen till ära valde jag att demonstrera tekniken med motivet påskhare! Påskharen bär på fyra påskägg och därför valde jag att stämpla upp motivet på fem olika mönstrade papper; en färg för varje påskägg och så en färg för själva haren. Sedan klippte jag försiktigt ut (kom ihåg att klippa så att konturen kommer med om det är på ett ställe där konturen bör synas) påskäggen och haren. Man kan ju förstås vara hur noggrann som helst, t ex hade jag kunnat göra banden runt påskäggen i ytterligare olika färger och/eller kaninens öron och fotsulor i ljusrosa. Jag behöll haren hel, den del av motivet som är störst i samma färg är bra att behålla som "bas".

Sedan passade jag in och klistrade på påskäggen på haren!


This time I'm showing you an alternative way of giving colour to your stamped motives. Instead of colouring them in, make several stampings of the same motive and cut and glue pieces together as preferred.


Jag får be om ursäkt för den dåliga bildkvalitén på detta och mitt förra inlägg; jag glömde kameran på landet förra helgen och fick nöja mig med mobilen den här gången... . Det var allt från mig den här gången! / DT Jennie

PS: Glöm inte vår aprilutmaning! Mer info längre ner här i bloggen.



1 kommentar:

  1. Vad fint det blir!!! Jag postade precis i min blogg oxå Paperpiecing, det var lite kul att det första inlägget som jag läste efter postandet av mitt inlägg, var just om Paperpiecing. Vill tillägga att ditt motiv/ arbete var mkt snyggare.
    //Ulwa

    SvaraRadera