Följ oss

fredag 12 augusti 2011

Tips & Trix - gör blommor av boksidor

Jag läser ganska mycket böcker, därför samlas det massor av böcker i min bokhylla. Många utav dem kommer jag aldrig läsa igen och en del kommer jag aldrig läsa över huvud taget. Jag har plockat ut boksidorna ur dessa böcker och gjort lite blommor.


1. Jag börjar med att klippa ut cirklar i tre olika storlekar. Två stora två mitt emellan och tre små. Ta va du har hemma att använda som mallar. Glas i olika storlekar, äggkoppar, limstift...
2. Sedan väljer jag ut två färger eller fler och färglägger cirklarna med Distress Ink. Jag använder sminkpads för att dutta på färgen.
3. Sedan sprutar jag lite vatten på dem med min Minimister, så att färgerna blandas.
4. Eftersom cirklarna nu är blöta så blåser jag dem torra. Jag har ingen fiffig embossingfön, men en vanlig hårfön går lika bra!
5. När cirklarna är torra skrynklar jag ihop dem till små bollar och vecklar sedan ut dem försiktigt. Detta bryter ner fibrerna i pappret och gör det lättare att arbeta med, samt att det blir lite snyggare.
6. Nu ska vi börja forma själva bladen i blomman. Då tar jag cirkeln och viker på mitten och viker på mitten en gång till.
7. När jag vikt cirklarna tar jag tag i den lilla spetsen av vikningen och vecklar försiktigt ut blomman och försöker forma den så att den blir så cirkelformad som möjlig, den vill gärna bli oval men efter lite trixande och tålamod så går det. Gör så med alla dina cirklar.
8. Nu ska vi börja stapla cirklarna på varandra. Börja med de största och arbeta dig uppåt tills blomman ser ut som på sista bilden i steg 8. Du skulle kunna låta blomman vara nu och låta den se ut som den gör. Det blir en lite mer ordnad blomma. Jag vill dock ha lite mer "ros" över min blomma och forsätter därför att arbeta med blomman.
9. Pressa nu dina små blad inte lite mot mitten så att de skrynklar sig och tryck ihop blomman så att den blir till en knopp. Veckla sedan försiktigt ut blomman och ordna dina blad till önskad form. Nu kan du dekorera din blomma med vad du vill. Du kan till exempel lägga stickels på kanterna eller använda en glittrig gelpenna. Om du vill kan du börja dekorera redan i början genom att bryta av texten på boksidan med att stämpla något vackert motiv strax efter att du blåst cirklarna torra.


This week I made paper flowers out of book pages. I coloured it with Distress Ink and sprayed it with my Minimister to make the coloures blend and then dried it with my hairdyer. Then I folded the circles and then stacked the cirkels on top of each other. I wanted the flower to have a shape more like a rose and therefore I lumped the the leaves of the flowers and then unfolded the flower carefully.

DT Veronica

3 kommentarer:

  1. Åhhh de blev jättefina.
    Ska nog leta upp nån bok jag med

    SvaraRadera
  2. Jag också!
    Det blev jättefine!

    SvaraRadera
  3. Gud vad fiffigt! Jag som hade en massa böcker jag tänkt slänga! :D

    SvaraRadera