Följ oss

fredag 13 april 2012

Tips och Trix med washitejp och ett misslyckande.


Det var ju inspirationslördag inne på Scrapparazzi här för ett tag sedan. Charlotta visade fina saker man kan göra med washi-tejp. På bordet låg en massa washi-tejprullar. När man är inne i butiken så måste man ju se sig om lite och min blick föll på piprensarna. Hmm! Piprensare + washitejp = idé!


Jo, det gick att göra videung! Lite "konstnärlig frihet" måste man unna sig ibland. Jag borde kanske använt grå piprensare. Men jag tyckte det här blev vårigt.


Passar nog bra i en liten blomstergrupp på ett kort eller LO. Eller?


Sedan fick jag en annan idé medan jag höll på med kortet jag visade i tisdags. Men den här idén fungerade tyvärr inte.

Det började bra. Jag hade några silverhjärtan (klistermärken). Jag tänkte använda ett på kortet, men tyckte det var lite för silvrigt (eftersom jag använde guldpapper på kortet) så jag tog och målade hela hjärtat med en embossingpenna och hällde på embossingpulver. Och så värmde jag.




Kan ni se hur det glittrar i många fina färger? Jag duttade lite med Copper Penny-dynan också.  Så här långt gick det alldeles utmärkt.

Problemet uppstod när jag skulle flytta hjärtat från skyddspapperet: Embossingen föll av! Det blev bara glittrande vita smulor i en hög på bordet. Så det här lilla "tipset" får ni arkivera under Hur man inte ska göra. Eller ännu hellre - tipsa mig om hur man får embossingen att sitta kvar på ett glatt underlag. Tror ni att man kan lacka ovanpå? Eller ska man först sätta klistermärket där man vill ha det och sedan embossa?



 Fick trösta mig med att leka med lite småspill och washitejp.


Det blev två bokmärken.


We like washi-tape here at Scrapparazzi. We had an inspiration Saturday not long ago and I was there looking at all the beautiful rolls of washi-tape that Charlotta used and then the pipe cleaners on the wall caught my eye. Washi-tape + pipe cleaner = idea! And I made Pussy Willow.

Then I tried to emboss a heart sticker. At first it went just fine. The heart was beautiful and sparkly - until I removed it from the backing paper. All the embossing fell off! So don't try that without major improvements.

So I had to comfort myself and played around with scraps and washi-tape. And it turned into two bookmarks. That's all I had for today. Have a nice weekend!

Ja, mer än så här blev det inte idag. Ha en trevlig helg!

DT Cornelia/Sorken





1 kommentar:

  1. Himla smart idé med kvisten. Kommer jag säkert att låna. Kram!

    SvaraRadera