Följ oss

lördag 7 juli 2012

Gamla foton + spillpapper = ny layout


Det är inga jättegamla foton. Det är foton från 2010 som legat i datorn och väntat på att andan skulle falla på mig. Det var det oranga (jag vet inte hur man böjer färgerna!) hos clementinerna på fotona som inspirerade mig, så först hade jag tänkt använda ett orangt cardstock...



...men då hittade jag de här bitarna. Färgerna går igen i båda. Det är snirklar, blommor och prickar på båda. Det är liknande stil på blommorna men annars tyckte jag att de var lite för olika i stilen så jag ville föra ihop dem lite mer.

Jag är lite feg när det gäller att använda och blanda mönstrade papper och då är spillbitar bra att öva sig med. De är lätta att flytta runt på och lägga på andra papper. Vilka proportioner man har mellan de olika bitarna spelar också in. Det gula papperet med vita prickar som ni ser längre ned tog mycket plats rent visuellt och därför stoppade jag in dem allt längre in under de andra papperna tills jag tyckte det blev lagom.




Jag hade en annan bit av det undre papperet som jag stansade ut några små cirklar ur och satte på det övre papperet får att få in det beige där.


 



Här är en liten närbild på de utstansade cirklarna. Det passade bra att sätta dem på cirklarna som redan fanns där. Här ser ni också en bit av cardstockremsan som jag satte dit senare för att få lite med av det beige. Det är inte exakt samma nyans men jag tycker att det fungerar.



Därefter lade jag på mina foton. Sedan stoppade jag försiktigt in lite småbitar under foton och papper i färger som gick igen i de stora mönstrade papperna. Det här kombinationen blev jag nöjd med. (Ni kan bortse från det vågade svarta sammetsbandet nederst, det satte jag dit när allt var fastsatt eftersom det är självhäftande och därmed inte flyttbart. Men jag hade inte fotat när jag lade ut foton och spillbitar.) Det är en blågrön prickig remsa som jag missat att peka ut på bilden ovan, men ni hittar den säkert ändå.


Jag markerade löst med blyerts var jag ville ha allt och lyfte sedan bort fotona och satte fast småbitarna.



På många mönstrade papper sitter det en kant där det står namn och tillverkare och kanske något mer. På den här remsan (som hör till det övre större papperet) så stod det "Hello Sunshine" och det tyckte jag passade bra till två solstrålar och clementiner. Det kommer från Cosmo Cricket. Jag klippte ut och satte på 3D-kuddar.



Och så här blev det till slut. Den handskrivna texten är skriven med en "Pine needles", en Distress Marker-penna. Det svarta sammetsbandet, utstansade bokstäver och siffror i olika stilar för ett lekfullt intryck. Stämplade uttryck från YouDo och lite halvpärlor fick bli pricken över i.

I'm expanding my comfort zone and trying to be more bold about mixing patterned paper. I've used scraps and punched cirkles to bring the two large papers together more. I put two cirkles from another scrap of the bottom paper on two cirkles on the top paper. Have fun!

Det var allt för den här gången. Ha kul!


DT Cornelia/Sorken

2 kommentarer:

  1. Jättefint blev det!
    Kul att blanda med spillpapper - det gör jag ofta när jag gör kort. Gillar lager på lager!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är kul att blanda med spillpapper och sväva ut och experimentera lite.

      Radera