Följ oss

tisdag 26 februari 2013

Sortera och förvara barnens konstverk

Min son är 3 år. Till min förtjusning älskar han att skapa med händerna. Det blir rätt många teckningar och andra konstverk producerade både på förskolan och hemma. En utmaning har varit att hitta ett bra sätt att förvara de små konstverken på. Hittills har de legat utspridda lite här och där. En annan dimension är att hur du ska sortera dem. Jag delar in det i fyra delar:

1. Att hänga upp/ rama in
Vi har några ställen i vårt hem där vi sätter upp teckningar. En del ramar jag in. Det blir som små konstverk. Barn blir ofta stolta över att få visa sina skapelser.

2. Att ge bort
När vi pysslar brukar jag fråga om det är någon teckning eller annat konstverk som han kan tänka sig att ge bort och i så fall till vem. Det brukar resultera i att det lite då och då postas ett och annat kuvert till nära och kära.

3. Att spara
Jag har sparat olika teckningar och konstverk som betyder extra mycket, t ex den första teckningen, första teckningen från förskolan och den första teckningen som var speciellt till mig. Förvaringstips ges nedan!

4. Att slänga Det här har jag svårt med, inte bara när det gäller min sons grejer utan även mina egna. Handen på hjärtat. Ibland behöver det rensas. Jag jobbar på detta!!!

Vi målade en stund i lördags och det resulterade i sju teckningar. Här är några av dem.


Zornitsa tipsade mig om arkivmappar. Jag minns att min mamma hade en sådan för räkningar när jag var liten. Den är superbra för teckningar! Mappen har sju fack med etiketthållare och det följer med etiketter om du vill dela in facken t ex efter månaderna. Jag köpte två mappar och tänkte ha en för vårterminen och en för höstterminen. Det är A4-format.

Just nu finns det vita/transparenta och rosa arkivmappar i butiken/ webbutiken. De är helt enfärgade. Om du vill kan du dekorera mappen med barnets namn, en teckning eller med stickers. Limma på en plastficka på framsidan så är det enkelt att byta ut teckningen. Så här gjorde vi:



Ha en fin pysselvecka! Vi ses på fredag igen!
I find it challenging to sort and store my son's artwork. How to do it in an optimal way? I am trying to find a simple archival system. At Scrapparazzi you find this portfolio with seven inner partitions.

Have a nice week! See you on Friday!

DT Nina

1 kommentar:

  1. Åååhh, du ger mig ångest! ;-)
    Nä då, skämt å sido så var det ett bra tips - får nog ta å organisera å rensa lite bland barnens konstverk!
    Kram

    SvaraRadera