Följ oss

söndag 13 oktober 2013

Måla, måla, måla - blomsterförvaring

Uj uj! Det tar tid att måla på kartong. Och därför börjar jag med ett litet köptips! Gesso!



Bra att grunda med om man ska måla på sugande underlag. Det är också bra att ha på glatta underlag där färgen har svårt att få fäste.

Ja, jag har också fixat till en skokartong. Jag målade min vit, satte på utstansade blommor med decoupagelim och målade igen. Och målade igen.


Och om jag inte envisades med att glömma bort att jag inte kan fota vitt, så kanske jag hade valt en annan färg. Fast, kanske inte, jag ville ha den i lite Shabby Chick-stil och då är det ju vitt som gäller. Hoppas ni ser ändå. Jag har dekorerat locket och kortsidorna. På långsidan var det lufthål, som bildade ett rombmönster som var fint som det var. 


Här är locket uppifrån. Jag kunde inte låta bli att sätta på lite pärlor och juveler


Jag läste en gång om DT Ninas blomförvaring i hennes blogg och tyckte den verkade bra, men jag ville ha en lite mindre variant som var lätt att lyfta fram när jag behövde den. Och jag har inte lika mycket blommor.


För att få fack i min låda så måttade jag och skar till några remsor tjockt papper (men jag skulle hellre rekommendera tunn stadig papp). Sedan måttade jag och ritade streck där jag ville att remsorna skulle korsa varandra, halvvägs upp på höjden. Sedan klippte jag efter strecken.


Om det blir så här snett när ni sätter ihop remsorna så föreslår jag att ni klipper upp skårorna en aning, men klipp lite i taget så de inte blir för breda. Om ni använder papp, kan det vara lättare att skära upp skårorna.


Så här blev min inredning. I min skokartong finns det flikar som jag kan fästa den långa remsan emot, om jag märker att den flyttar sig för mycket. Annars kan man göra remsorna lite längre än lådan och vika till flärpar att fästa mot kartongens insida. 

Nu ska jag fundera på om jag ska måla insidan på min blomsterlåda eller inte. Ha det bra och ha kul!

I've painted a shoe box and put in dividers so that I can have flowers in it and still find them. I decorated my box by glueing on punched out flowers and painted the box again, and again. If you're painting on an absorbent material like cardboard it's a good idea to first prime it with gesso. That's all from me today. Have fun!

 Designteamet - Cornelia/Sorken


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar