Följ oss

söndag 27 april 2014

Dockblus med fjärilsapplikation


Nej, någon skräddare är jag tyvärr inte men ett och annat litet syprojekt kan jag våga mig på. 

Här är fjärilen som jag målade på. Den skar jag ut i Silhouetten. Jag strök på 'heat transfer fabric interfacing' från Silhouette. Ett mellanlägg som man stryker på innan man skär ut. 


Jag klippte till en tygbit som var lite större än mitt motiv och klippte till en motsvarande bit av mellanlägget och strök fast det. (Mellanlägget ska vara något mindre än tygbiten så att man inte riskerar att stryka fast det på strykjärnet eller strykbrädan.)

Sedan tog jag samma fjärilsmotiv (Design ID #3066 6/30/2009) som jag använde till schablonen, men jag använde 'ungroup' och drog bort alla hjärtan så jag fick ett solitt motiv innan jag skar ut det. (När man skär ut i tyg är det bra om man inte använder samma kniv som när man skär i papper. Papper gör kniven slö och till tyg är det bra med en vass kniv. Precis som med saxarna.) 


När min fjäril var färdigmålad och fixerad så sydde jag fast den på en liten dockblus. Det mönstret (Design ID #50327 10/21/2013)  hittade jag också hos Silhouette. Tanken är att man även här ska använda mellanlägget på tyget och skära ut delarna. Men min blus behövde inte vara så avancerad (den blir inte mer avancerad att sy, men det var flera tyglager i den versionen).


Så istället för att skära ut i tyg så skar jag ut i cardstock och använde dem som mallar. Med baktanken att jag kanske kan ha dem på en scrapbookinglayout när jag sytt färdigt.

I used sewable heat transfer fabric interfacing from Silhouette on a piece of fabric and cut out the butterfly that I painted on.  It's the same butterfly that I used as a stencil but I used 'ungroup' and removed the hearts to get a solid image.(Design ID #3066 6/30/2009). I also used the Silhouette to cut out a pattern for a doll's blouse in cardstock. Have fun!

Det var allt från mig för den här gången. Ha kul!

Kreativa Teamet - Cornelia/Sorken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar