Följ oss

tisdag 11 december 2012

Fint på julbordet!

Hej!
Nu är det min tur (Sollan) att blogga igen.
Hjälp vad tiden går fort. Jag tyckte att jag bloggade alldeles nyss!

Jag tänkte göra lite fint på julbordet denna gång.
Sill. De flesta vill ha sill på julbordet, men hur kul är de där burkarna egentligen? Om vi nu bortser från den du gjort själv såklart!
Och att lägga över sillen från burk till ett snyggare fat och drälla sillspad... Nä, det är inget för mig. Då är det lite fiffigare att dekorera burken och så är det bara att skruva på locket igen och in i kylen utan kladd och extra disk. ;)
 Sill

Jag har använt silkespapper i två färger och lager. Först rött och sen ovanpå det vitt.

Ställ burken på ett ark och klipp en fyrkant så att burken kommer att hamna i mitten. Ibland kan det vara bra att sätta lite dubbelhäftande tejp i botten så att papperet stannar där man vill ha det.
Mät så att alla sidor på arken når lite över kanten på burken. Det innersta papperet i detta fall det röda ska vara lite längre upp än det vita.
Dra upp papperet runt burken som du ser på bilden ovan och fäst upptill med en gummisnodd. Gör sen likadant med det yttre papperet.
Knyt ett fint band och gör en rosett. Fäst sen en liten tag där det står vilken sorts sill det är i burken.
Jag ger inga mått eftersom det finns så många olika storlekar på burkar.
Sill2
Ovanifrån.
Nu har jag använt en tom burk men jag brukar dekorera direkt på sillburken innan jag öppnar den. På så sätt är det ofarligt att vända och vrida utan att råka ut för kladdiga olyckor. ;)
Lycka till!

I show you a nice way to decorate a jar for Christmas.

Vi ses igen på fredag!
 
DT Sollan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar